Forelesningssalen som sin teaterscene

24. mai 2012

Tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og lørdag i Bergen, som er basen, og noen mandager, tirsdager, onsdager, torsdager og fredager i Stavanger, samt en og annen helg i Oslo.

Dette er vanlige arbeidsuker for Johnny. Dessuten kommer all sensur i tillegg til undervisningsoppgavene. Og selv om det virker overlappende og heseblesende, går det akkurat i hop. Det er akkurat dette livet jeg trives med, sier Johnny Studenter Johnny er veldig opptatt av studentene sine, og han krever mye av dem, men han gir også mye av seg selv. Det er alltid fare for at man som student vil bli spurt i Johnnys timer. Dette lærer de allerede de første timene, og etter hvert er de fleste opptatt av å løse oppgaver som de har fått og ikke bare det som foregår ute i den virtuelle verden.

Johnny er en sosial person som liker interaksjon med studentene. Så for ham er det alfa og omega at studentene engasjerer seg og stiller spørsmål. "En taus klasse er det verste jeg vet", forteller Johnny. For som han sier: "Jeg kan ikke lese hjernene deres, så dere må stille spørsmål for at jeg kan tilpasse min undervisning til dere." Ingen undervisningstime er lik, selv om det er det samme faget som undervises om og om igjen.

Johnny mener at både studenter og læreren skal ha det morsomt i løpet av undervisningen, og han henter energi fra studentene. "Hadde de ikke gitt meg så mye, ville jeg ikke klart den store arbeidsbelastningen det er med så mye undervisning på fire forskjellige skoler i BI-systemet", sier Johnny. Johnny Olesen, foto: Linn Hege Bergheim"Jeg synes det er gøy med studenter" Både studenter i Bergen og Stavanger får mulighet til å være med Johnny på studietur. Han tar dem med til London og New York. "Dette er ikke turer for tull og fant, her skal det stilles i dress og pent tøy for vi skal tross alt på Wall Street, FN, Cass og lignende steder. Her har jeg etter hvert opparbeidet mange og gode kontakter som gjør at mine studenter får innpass der andre ikke få det", forteller Johnny. Han gir også studentene klassisk sang ved graduering. "Det er noe jeg øver på daglig hele året", forteller Johnny. "For meg er det viktig at kvaliteten er topp på det studentene får servert

God undervisning

Å si hva som er god undervisning, er ikke lett. Det er ikke én vei som er saliggjørende, men variasjon er en god ting. Det er viktig å kunne sette seg inn i studentens situasjon som uvitende, og undervise med det som utgangspunkt. Johnny tror også at man lærer mer om man har det gøy. Man lærer også mer om man er aktiv deltaker. Og han ønsker ikke minst at studentene skal være kritiske til både ham som foreleser og bøkene de leser.

Pedagogikk

Johnny har aldri hatt noen formell pedagogisk utdanning, men han kunne godt ha tenkt seg det om han hadde hatt tid. "Når det gjelder temaet pedagogikk, mener jeg at du enten er født som en god formidler eller ikke", sier han.

Som foreleser trenger man å være skjerpet, man må ha en glød. "Jeg synes det er veldig kjekt å få lov til å lære studentene noe. Ett av mine delmål som formidler er at studentene etter sin tid med meg som foreleser skal ønske å studere videre. I tillegg skal de naturligvis ha lært pensum og mer til", sier Johnny. 

Han mener selv han har vært heldig og er født med mange talenter og stor arbeidskapasitet. Så da han skulle velge retning etter gymnaset, var det vanskelige valg. Formidlingen har hele tiden vært den røde tråden. "Jeg har vært en formidler siden jeg var 13 år", forteller Johnny. Og det har skjedd gjennom noen år ved teateret, mange år i hotellbransjen, mye danseundervisning og nå mest i økonomi- og finansundervisning ved BI. Tekst: Ingunn Strand

Du kan også se alle nyheter her.