Kåret til Norges beste studentbedrift

12. juni 2013

BI-studenter kåret til Norges beste studentbedrift. Sjøsikker Studentbedrift (SB) med de tre studentene Fredrik Eriksen, Ove-Henrik Røine og Christian Frost Røine vant forrige uke NM for studentbedrifter.

Totalt 23 studentbedrifter fra hele landet konkurrerte om tittelen Norges beste studentbedrift.

Norgesmesterskapet for studentbedrifter arrangeres i regi av organisasjonen Ungt entreprenørskap, og kåringen foregikk på Næringslivet Hus (NHO) i Oslo.

- Wow! Jeg ble helt skjelven. Vi så at det var mange sterke konkurrenter her og det er helt utrolig å vinne! Dette gir oss en rakettstart på bedriften, sier Christian Frost Røine i Sjøsikker SB til Dagens Næringsliv.

Faksimile fra DN Talent 6. juni 2013

Forretningsideen til de tre guttene er et trådløst dødmannsknapp-system for båtmarkedet, i all hovedsak fritidsbåtmarkedet. De har alle vært mye på sjøen og det var på sjøen de så behovet for økt bruk avdødmannsknapper.

- Vi har alle vært på vannet i jolle fra vi var veldig små. Da var dødmannsknappen med denne snoren alltid i veien, og man ender opp med å ta den av. Så havner man i vannet mens motoren fortsatt går, sier Frost Røine til Dagens Næringsliv.

Store ambisjoner
Ove-Henrik Røine har utdanning innen skipsfart og økonomi og går nå siste året på økonomi- og administrasjon ved Handelshøgskolen BI. Christian Frost Røine studerer andre året finans på Handelshøyskolen BI. I sin militærtjeneste var han i Kystvakten, hvor det meste av tjenesten hadde fokus på sikkerhet og livredning til sjøs. Han har drevet med produktutvikling, og har startet bedrift før.  Fredrik Eriksen går siste året elektroingeniør med retning kybernetikk på Høgskolen i Oslo. Vinneren mottar 40.000 kroner og skal representere Norge under Europamesterskapet i Belgia i begynnelsen av juli.

- Vi håper deltagelsen i EM kan bidra til en lansering ut til hele verden, sier Frost Røine.

Juryens begrunnelse
-Det finnes lignende løsninger i andre nisjer av markedet, men dette selskapet har funnet et vindu i markedet som juryen oppfatter som åpent. Vi ser et nyttig produkt som øker sikkerheten for mange mennesker og som har potensiale til å bli noe både kult og tøft for målgruppen, som er både foreldre, ungdom og barn, skriver juryen.

-Teamet svarer bra for seg og det virker som de har klare mål og strategier, ambisjoner og en god forretningsplan som er skalerbar. Dette er ikke bare et smart og godt produkt, men også grunnlaget for en bedrift som kan få suksess, også internasjonalt, skriver juryen videre.

Les mer på DN Talent.

Du kan også se alle nyheter her.