Hva skal til for å bli omtalt i Forbes?

15. januar 2014

Magasinet Forbes har publisert en artikkel om hva som får deg til å klikke på nett. Her presenterer de en forskningsstudie gjort av Linda Lai og Audun Farbrot ved BI.

Det er ikke hver dag Forbes Magazine skriver om forskning fra Norge. I artikkelen “Is There New Proof You Will Read This Article”, presenterer de en forskningsstudie fra Handelshøyskolen BI.

Professor Linda Lai har sammen med fagsjef for forskningskommunikasjon Audun Farbrot gjennomført en studie av hva som får deg til å klikke når du surfer på internett.

Resultatene av studien er presentert i forskningsartikkelen “What makes you click? The effect of question headlines on readership in computer-mediated communication”. Artikkelen er publisert i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet Social Influence (publisert online).

Lai og Farbrot har gjennomført flere eksperimenter med ulike overskrifter på mikrobloggtjenesten Twitter og på annonsemarkedet Finn.no og undersøkt hvilke typer overskrifter som får flest til å klikke for å lese mer.

På Twitter la de ut meldinger om forskningsnyheter (på Twitterkontoen @afarbrot) gjennom flere måneder.

Når overskriften var formulert som et spørsmål, økte interessen for å lese nyhetsartikkelen som det var lenket til, med 150 prosent. Når spørsmålet i tillegg var personlig relevant, økte interessen med 170 prosent, sammenlignet med en vanlig overskrift uten spørsmål.

I tillegg ble det gjennomført eksperimenter på «Torget» på Finn.no der masterstudenter la ut annonser for flere typer produkter, alle så godt som nye, inkludert en smarttelefon, en sofa og en tv. Eksperimentene ble gjennomført med mange varianter overskrifter over flere måneder

Disse eksperimentene ga samme resultater. Overskriftene med spørsmål var mer effektive enn vanlige overskrifter, og aller mest effektivt var spørsmål med personlig relevans.

Etter at Forbes skrev om studien, har mer enn 1100 klikket seg inn for å laste ned den vitenskapelige artikkelen.

Les artikkelen i Forbes:

Is There New Proof You Will Read This Article?

Les artikkelen I Forbes her.

Les formidlingsartikkel på BI Business Review:

Hva får deg til å klikke?

Les den vitenskapelige artikkelen:

What makes you click?

Du kan også se alle nyheter her.