Det er påmeldt rekordmange studentlag i årets utgave av Aksje-NM. Flere av de påmeldte lagene kommer fra BI, og kjemper blant annet mot andre lag fra andre høyskoler og universiteter.
– En av grunnene til at Aksje-NM er så populært blant studentene er konkurransen og intrigene man får mellom skolene, sier Petter Kongslie til E24, leder for Unge Aksjonærer.
Flere rekrutteringssjefer i Norges største selskaper forteller til E24 at det er viktig å vise interesse for aksjer. Aksje-NM kan være en nyttig erfaring for studenter som skal søke jobb. I løpet av konkurransen får mange studenter vist kunnskap og interesse for fagområdet.
–Som nyutdannet må man ha noe ekstra for å komme inn på et intervju. Si man har fem ganske like kandidater. Om man da kan vise til gode prestasjoner i Aksje-NM, kan det bidra til at personen blir plukket ut, forteller Harald Øivinn Wang til E24, Head of Equity Sales and Trading i SEB.
Aksje-NM er en konkurranse der hver deltaker får 100.000 fiktive kroner til å kjøpe aksjer. Deltakerne som får aksjene til å vokse mest i løpet av to måneder vinner en hovedpremie til New York og 30.000 kroner.