BI lokker studentene hjem

7. april 2014

Gjennom et nytt samarbeid med kjente og kjære norske merkevarer vil BI nå lokke studentene hjem – Smart og søtt, sier PR-ekspert.

Lørdag 5. april 2014, skriver Dine Penger om BIs nylanserte kampanje #Lokkemat. Ved å sende urnorske produkter som Solo, Freia melkesjokolade, lomper og vaffelmix, til studenter som studerer i utlandet, håper BI nemlig å lokke studentene hjem til masterstudier i Norge.

Les hele saken i Dine Penger her.

Mange studenter kan nok kjenne igjen savnet etter sine favorittprodukter under et lengre utenlandsopphold. Nettsiden  "bi.no/lokkemat" retter seg derfor mot byer i utlandet hvor det oppholder seg norske studenter som studerer innenfor økonomisk-administrative fagområder. Resultatene har ikke latt vente på seg.

– Ved å kun fokusere på det rasjonelle, risikerer man kun å nå ut til dem som allerede vurderer å komme tilbake til Norge for mastergraden. Derfor legger vi fokuset mot det mer emosjonelle og spiller litt på studentenes hjemlengsel, sier markedssjef for BIs heltidsstudier, Arne Wellberg til Dine Penger.

Morsom og annerledes kampanje

Sammen med lokkematen sendes informasjonsmateriell om BIs mastergradtilbud i Norge. Forhåpentligvis vil kombinasjonen emosjonell markedsføring og relevant informasjon bidra til å lokke hjem noen av studentene som egentlig hadde tenkte til å bli værende i utlandet. 

PR-ekspert Kjell Terje Ringdal ved Markedshøyskolen mener BI bruker emosjonelle virkemidler som vil fungere.  

– Dette er både morsom og smart markedsføring som tar i bruk nasjonalkulturelle virkemidler. Nordmenn flest har et iboende sug for å være i Norge, som BI har valgt å bruke aktivt. Dette er virkemidler som henvender seg til helt andre sanser enn fornuften og hodet. Det går rett inn til hjertet. Det er søtt, uten å bli for alvorlig, sier Ringdal til Dine Penger.

Du kan også se alle nyheter her.