Skriver bacheloroppgaven i Boston

14. april 2014

Studentene Eivind og Petter dro til Boston for å gjennomføre undersøkelsene til bacheloroppgaven.

BI studenter i Boston

Med en indre glød for videospill, bestemte Eivind Vilnes og Petter Grytten Sandvik seg for å skrive bacheloroppgave om Henchman & Goon, som er en spillprodusent i Bergen. 

Trenger salgshjelp

- Det nyutviklede spillet "Flem" har et stort potensiale, men det må selges på riktig vis. Vi vet at dette selskapet kan det de driver med og at de utvikler spill som kan nå langt. Utfordringen deres går imidlertidig ut på hvordan de kan få eksponert spillet ytterligere før lansering. Det er her vi kommer inn, sier Eivind

30.000 kr i støtte fra Fylkeskommunen og Norges Forskningsråd 

Koordinator i Senter for Nyskapning ved HiB, Tone Helene B. Røkenes mener det var en god investering å bruke VRI midler til å sende markedsføringsstudentene til Boston på spillmesse.

- Målet skulle være å gjøre en kvalitativ undersøkelse, og se på om spillet «Flem» ville være av interesse hos målgruppene. Funnene skulle deretter sammenlignes med funn gjort i det norske markedet og så langt tror vi at dette har vært svært nyttig, og en god investering for Henchman and Goon.

En av Nord Amerikas største gaming eventer

PAX East er en av Nord-Amerikas største gaming events, og går over tre dager, med stort fokus på såkalte «indie game utviklere». Her traff de mange innflytelsesrike personer, blant annet snakket de med flere redaktører for ulike spillmagasiner som synes konseptet deres var spennende. 

- De synes at det var veldig interessant at vi hadde muligheten til å delta på PAX gjennom et skoleprosjekt. De ville at vi skulle opprettholde kontakten etter PAX, og ville høre om resultatetene vi kom frem til fra studiene våre og var positiv til et mulig samarbeid i fremtiden, sier Petter.

Fire kjappe

1. Hvordan var stemningen på messen?

- Det var nesten som vi felte en tåre da vi måtte dra og visste at det hele var over, for en opplevelse det hele var. Vi følte at vi virkelig var i vårt rette element på messen og at alle som deltok var likesinnede. Det så ut som om alle menn og kvinner, uansett alder, storkoste seg på messen.

2. Har dere troen på spillets fremtid?

- Ja, så absolutt. Bortsett fra at vi selv synes det er et veldig bra og gjennomført spill, så fikk spillet veldig god feedback. Andre lignende spill har tidligere vist at det er et stort markedspotensiale for produkter som Flem. Et eksempel på et slikt type spill er "Super Meatboy", som i 2013 registrerte nærmere 2 millioner solgte eksemplarer. Samtlige av de som hadde erfaring med dette spillet antydet at Flem var et spill de ville kjøpt, og at spillet, som ikke står i fare for å være en copycat, hadde mange av de samme gode kvalitetene som "Super Meatboy".

3. Hva er målet med oppgaven?

- Målet vårt med oppgaven er å få en større innsikt i spillbransjen og avdekke vekstpotensialet i markedet. Vi håper også å kunne hjelpe bedriften med å oppnå sine mål i forhold til lansering av spillet. Dette er en bransje vi absolutt kunne tenke oss å jobbe med i fremtiden.

4. Hva er planen i tiden fremover etter at dere er ferdig med oppgaven?

- Vi håper å kunne drive med markedsføring, promotering og evt. publisering innen denne bransjen. Planen videre blir derved å drive med disse aktivitetene som en slags hobby inntil videre, frem til vi har nok ressurser og erfaring til å kunne livnære oss av denne type arbeid.

Du kan også se alle nyheter her.