“P” for produktplassering

6. august 2014

Tydelig merking av produktplassering kan øke gevinsten for annonsøren. Det viser en fersk masteroppgave fra Handelshøyskolen BI.

Dagens Næringsliv skriver at kun én av fire forstår advarselen som skal fortelle av tv-programmet inneholder produktplassering. De to masterstudentene ved Handelshøyskolen BI Linn Sinkerud og Kristoffer Hartmann har gjennomført en studie omhandlende effekten av produktplassering.

Les saken i DN+ her (krever pålogging).

Våren 2013 satt de to masterstudentene og så den nye advarselen “P – inneholder produktplassering” på TV. Begge studentene begynte umiddelbart å lete etter merkevarer i programmet.

– Det fikk oss til å lure på om vi gjorde dette bare fordi vi studerer markedsføring, eller om alle gjør det, forteller Hartmann.

Letingen etter mulige produktannonseringer ga studentene sterke assosiasjoner til den rødstripete barnebokfiguren Willy. De kaller fenomenet “Hvor er Willy”-effekten.

Vekker oppmerksomhet

Studien de to studentene gjennomført tok for seg følgende problemstillinger:

  • Om dagens merking har en effekt på gjenkjennelse og minne om produktplasseringer.
  • Om en klarere merking har en annen effekt.
  • Om merkingen gir publikum negative assosiasjoner til produktet.

– Vi så at den advarselen man bruker i dag ikke hadde “Hvor er Willy”-effekten vi lette etter. I studie to brukte vi en mer synlig advarsel. Den økte både oppmerksomheten og gjenkjennelsesgraden. Med andre ord, de som så advarselen gjenkjente både flere merkevarer og husket dem bedre etterpå, sier Sinkerud. 

Du kan også se alle nyheter her.