Årets Kommcase ble arrangert 25-27 februar. Her blir studentene utfordret i en reell problemstilling for en bedrift eller organisasjon. Årets oppdragsgiver var Akershus Universitetssykehus, og gav studentene et oppdrag om å utvikle en kampanje for å øke pasienters tilbakemelding til sykehuset.
Sølv for BI Bergen studenter
Andreplassen gikk til Brede Bjørhovd og Henrik Norem, som studerer PR og markedskommunikasjon ved BI Bergen.
- Vi var opptatt av hvordan vi på best mulig måte kunne nå ut til målgruppen, og det var pasientene. Derfor var det viktig for oss at all kommunikasjon skulle skje på og gjennom sykehuset, siden målgruppen befant seg der, forteller Henrik Norem.
- Ved å bruke sykehuset som den offisielle kommunikasjonskanalen, eliminerte vi andre kommunikasjonsverktøy som bruk av massemedia og spørreundersøkelser via telefon. Med dette ville vi i stor grad treffe målgruppen og unngå støy fra andre kanaler, fortsetter Brede Bjørhovd.
I Juryen satt blant annet professor Peggy Brønn ved institutt for kultur og kommunikasjon på BI
- Dette oppdraget var spesielt vanskelig, men på papiret så det utrolig lett ut. Henrik og Brede viste en følsomhet for sykehusets utfordringer og kunden likte deres løsning, som var å bruke sykehuset som kommunikasjonskanal. Deres forskning var også et godt stykke arbeid, som er flott for oss, da vi kjennetegner vår bachelor med forskningsbaserte løsninger, sier Peggy Brønn.
En lærerik opplevelse
Kommcase er en anledning hvor deltakerne får muligheten til å gi næringslivet en liten smakebit på deres kunnskap og potensiale.
- Vi er utrolig glad for at vi deltok i konkurransen. Det er en gylden mulighet til å vise deg frem og hva du kan. Det var en lærerik opplevelse vi kommer til å ta med oss videre, forteller Bjørhovd.