Studenter i kamp for å hjelpe Ahus

5. juni 2015

Åtte studentgrupper konkurrerte om å utvikle slagord og kommunikasjonskampanje for Akershus universitetssykehus (Ahus). Vi fikk mange god løsninger, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Eirik Vestnes ved Ahus.

Artikkel fra BI-magasinet "Communication for Leaders". 

Les magasinet her.

Kommunikasjonsstudentenes årlige caseløsningskonkurranse, KommCase 2015 ble arrangert 25. - 27. februar i år.

Studentene selv løfter frem KommCase som en helt spesiell plattform for både nettverksbygging og tilegnelse av relevant kunnskap.

– KommCase bidrar til nye bekjentskap mellom studenter på tvers av linjer og skoler, og det er ganske unikt å kunne møte næringslivet på en slik plattform, sier leder for KommCase 2015, Mari Cecilie Bjørnstad Grotli.

Løste kommunikasjonsoppgave for Ahus

Årets case ble levert av Akershus Universitetssykehus (Ahus). Sykehuset har som mål å øke antall tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende. Studentenes oppgave var derfor å utarbeide et slagord og en tilbakemeldingskampanje for Ahus. Kommunikasjonsrådgiver ved sykehuset, Jan-Eirik Vestnes, mener det er svært nyttig å få innspill fra andre utenfor sykehuset.

– Det er interessant å få inn ideer utenfra, og gjerne fra unge mennesker. Det var mange gode løsninger og mange hadde vært kreativ i oppgaveløsningen. Selve caseløsningen var svært morsom å følge med på, forteller Vestnes.

Akershus Universitetssykehus (Ahus).

Fornøyd jury

Deltakerne fikk to dager til rådighet før den endelige besvarelsen skulle leveres inn til en jury bestående av ti næringslivsrepresentanter fredag formiddag.

– Vi valgte å ha en større jury i år enn i fjor. Det gjorde vi for å ha kapasitet til å ha med flere deltakere, og for å sikre en tilstrekkelig bredde i vurderingen. Samtidig ønsket vi å gi juryen bedre tid til gjennomlesing, forklarer Grotli.

Juryen bestod av representanter fra Ahus, Trigger, Geelmuyden Kiese, Bisqit ved Gambit Hill & Knowlton, Hammer og Hanborg, Handelshøyskolen BI, Kommunikasjonsforeningen og Likestillings- og diskrimineringsombudet.

– Det er utrolig morsomt å se hvor positive næringslivet er til KommCase. Dette er den eneste skreddersydde casekonkurransen for kommunikasjonsstudenter i Norge, så det er flott å se at det skaper engasjement i bransjen. Det gir motivasjon, sier Grotli.

For andre gang ble det i år avholdt en motivasjonsdag i forkant av hovedkonkurransen. Her fikk studentene mulighet til å motta tips fra forelesere og prøve seg på et mindre case.

Best av de beste

Under hovedcaset deltok totalt 20 studenter, fordelt på åtte grupper. Juryen ble separert i to mindre grupper, som hver tok for seg fire innleverte case. De to høyest vurderte casene fra hver jurygruppe gikk deretter videre til en samlet vurdering. I finalerunden presenterte de tre beste gruppene sitt case for en samlet jury. Ahus applauderer vinnergruppens dedikasjon til oppgaven, og tror tiltakene kan være svært aktuelle.

– Vinnergruppen hadde i løpet av den knappe tiden de hadde til rådighet dratt opp til Ahus og observert de løsningene vi allerede hadde implementert, og bygde videre på dem. De hadde gode ideer og svarte konkret på hva oppgaven spurte etter, sier Vestnes.

Vinnerduoen Ida Sofie Sundseth og Vilde Lerbak meldte seg egentlig bare på for å hente inn litt erfaring til bacheloroppgaven. Det gikk over all forventning.

– Vi har lært masse om hvordan PR fungerer i praksis. Ikke kun det kreativ, men også alt arbeidet som faktisk ligger bak en kampanjelansering, forteller Lerbak.

Jentene er ikke tvil om at KommCase bidrar til nyttig lærdom for studenter med ambisjoner innenfor kommunikasjonsbransjen.

– Vi angrer på at vi ikke meldte oss på tidligere vi, da kunne vi vært med på dette flere ganger. Ønsker man seg relevant lærdom og har lyst på en morsom opplevelse bør man virkelig bli med på KommCase, sier Sundseth.

Vinnerduoen Vilde Lerbak og Ida Sofie Sundseth.


Ønsker å utvide

– KommCase har helt siden oppstarten hatt en gradvis utvidelse. Vi har gjort det større, og vi henvender oss til flere. Det er et godt tilbud som gir studentene mulighet til å omsette teori til praksis, og vi har et ønske om å gi så mange som mulig denne muligheten, sier Grotli. 

KommCase inviterte i år studenter fra fem ulike skoler, herunder BI Bergen, BI Trondheim, Høgskulen i Volda, Markedshøyskolen og Handelshøyskolen BI i Oslo. Grotli forteller likevel om vanskeligheter i henhold til rekruttering av studenter fra eksterne skoler.

– For mange skaper reisevei og behovet for overnatting en barriere for deltakelse. I tillegg ser vi at datoene for KommCase er lite gunstige med tanke på praksisperioden til studentene ved Høgskulen i Volda, forteller Grotli.

KommCase har som ambisjon å bli en tradisjon på tvers av skoler og linjer hvor det studeres innenfor fagområdet kommunikasjon. Det inkluderer også skoler som ikke er lokalisert i Oslo-området. Studentene jobber derfor aktivt for en bedre tilretteleggelse av både transport- og overnattingsmuligheter. Det var likevel én gruppe som satte godviljen til og forlot fagre Hordaland til fordel for hovedstaden i et par dager.

– Det kom én gruppe med fly fra BI Bergen. De kom på andreplass og driver nå et eget kommunikasjonshus i Bergen. Vi satt oss tidlig et mål om å ha med en gruppe som ikke var fra Oslo, og dette er jo en sikker solskinnshistorie. Vi håper på flere slike etter hvert, smiler Grotli.

Fakta om KommCase 2015

KommCase er en årlig casekonkurranse arrangert av studenter ved PR og Markedskommunikasjonsstudiet ved Handelshøyskolen BI. Konkurransen ble gjennomført for første gang i 2013, og har siden den gang økt betraktelig i både kjennskap og omfang. Årets KommCase ble avholdt 25. - 27. februar.

Du kan også se alle nyheter her.