Bestillingen kommer fra VisitOSLO som har bedt studentene å utvikle og pilotere seks ulike aktiviteter eller eventer som kan tilbys til kongressdeltakere.
- I dette faget må studentene anvende teori og modeller for eventledelse i den virkelige verden, tenke bærekraft og jobbe med et reelt behov. Det er praksisnær læring som gir etterspurt kompetanse, sier kursansvarlig Terje Gaustad, som også er faglig leder for bachelorstudiet i Creative Industries Management.
Økte krav til bærekraft
De fleste internasjonale fagkongresser stiller krav til bærekraft når de skal velge destinasjon. For å være konkurransedyktige, ønsker VisitOSLO å tilby kongressgjester bærekraftige aktiviteter, opplevelser og eventer under sitt opphold i Oslo.
- Samarbeidet med BI er en vinn-vinn situasjon for alle involverte. Studentene får prøve seg på ekte kundeoppdrag og VisitOSLO får hjelp til å utvikle nye konsepter. Samtidig håper vi det kan bidra til økt rekruttering, sier Kristin Oishi, prosjektleder bærekraft i VisitOSLO.
Læring i praksis for studentene
Sara Nilsen, Christopher Marshal Murphree, Marte Johansen og Anne Lauvstad Røland utgjør en av studentgruppene som fikk oppdraget fra VisitOSLO. Deres oppdrag skulle handle om «bærekraftig mat».
- Faget har vært utrolig praktisk, vi har måttet ta kontakt med forskjellige eksterne aktører. Det er veldig selvstendig og hands-on arbeid. Vi kom i kontakt med Vippa for å arrangere en bærekraftig matopplevelse for konferansedeltakere med lokal mat, samtidig som det hadde smaker av verden, sier studentene.
Studentene hadde planer om å gjennomføre, men med ulike utfordringer og korona-restriksjoner, så ble ikke dette praktisk mulig.
- Det som er spesielt med dette faget er at vi blir lært alle metoder og det som trengs for å faktisk gjennomføre slik vi hadde planlagt, legger studentene til.
Temaene for oppdraget:
- Livet i Oslofjorden
- Sagene - et av verdens kuleste nabolag
- Bærekraftige matopplevelser
- Akerselva
- Bygdøy
- Vinter i Oslo