Vakker virksomhet

9. januar 2017

Veggene i L’Oréal Norge oser av fransk lidenskap. Det er et sted der man omfavner både kreativitet, initiativ og meninger. Arbeidet drives av ansatte som tar ansvar og har sterk tro på sine egne evner og styrken i et team. Resultatet er et vellykket kultursammenstøt.

I L'Oréal Norges moderne lokaler på Lysaker, vest for Oslo, kastes du rett inn i det franske kosmetikkselskapets vidunderverden. De har bilder av modeller fra reklamekampanjer, enorme mengder med produktprøver og sminkestudioer fylt til randen med alle tenkelige verktøy og speil, og kosmetikk som leppestifter, neglelakk, kremer og puddere. L'Oréals 22 merker henger dekker en vegg, fra L'Oréal Paris og Maybelline til Biotherm og YSL Beauté. Her blir vi ønsket velkommen av Andreas Aaserud, L'Oréal Norges Commercial Director, avdeling for Consumer Products. Før Andreas ble headhuntet til L'Oréal for seks år siden, arbeidet han for Procter & Gamble.


Foto: Andreas Aaserud bygger sitt lederskap med energi, lidenskap og tillit

Hva er den største forskjellen mellom å jobbe for et amerikansk og et fransk selskap?

- Procter & Gamble er også en internasjonal gigant og en flott arbeidsplass. Men den store forskjellen mellom L'Oreal og en typisk amerikansk forretningskultur er at amerikanske selskaper vanligvis er mer rigide, systematiske og prosess-baserte. Her drives vi i stedet av lidenskap, entusiasme og innsatsvilje. De ansatte får mye ansvar, og lederne stoler på at de ansatte kan løse problemer selv. Det er to forskjellige læringsmåter, og jeg tror nok at vi har en mye brattere læringskurve. Vår måte å jobbe på skaper også svært dyktige mennesker som tar sine oppgaver svært alvorlig.

Dere har altså en egen kultur i L'Oréal?

- Ja, det har vi. Men alle må være villige til å gi mye av seg selv, være en del av teamet og bidra til fremgang for selskapet. Dette er ikke stedet for en som helst vil sitte i et hjørne og løse problemer på egen hånd. Vi drives av lidenskap, og arbeidet må være morsomt. Uansett hvilket L'Oréal-kontor du besøker her i verden, vil du møte den samme mennesketypen som vi har her i Oslo.

Hvor sterk er den franske selskapskulturen?

- Det franske trekket man legger mest merke til i L'Oréal, er at du blir oppmuntret til å si det du mener. Lederne dine forventer det. Selv om vi er et stort multinasjonalt selskap, fremmer kulturen entreprenørskap. Det betyr at vi venter at folk vil forsøke, mislykkes, prøve en gang til og så lykkes. I en tid der spillereglene stadig forandrer seg, stilles det høye krav til et selskap som L'Oréal, med dets mange forskjellige merker, markeder og målgrupper. Den multinasjonale kjempen har forstått behovet for å raskt kunne tilpasse seg det som er nytt og en verden der alt beveger seg raskere og raskere. Enkelhet er nøkkelen til seier, og med enkelthet kommer en ny adferd.

- Tidligere har hierarkiet vært viktig i fransk selskapskultur. Men med enkelhet blir teamet den nye helten, og delegering er den nye ledelsen. Det profesjonelle sminkemerket NYX, som ble lansert i vår, er et godt eksempel på hvordan firmaet tilpasser seg den raske utviklingen i industrien. - Vi hadde aldri før lansert noe stort uten reklame på TV og på trykk, men NYX rettes mot en yngre målgruppe, og derfor er strategien 100 prosent digital. Vi må være til stede der de er, som på Facebook, Snapchat og Instagram. Vi har også et godt samarbeid med de som har innflytelse, både profesjonelle sminkører, bloggere og videobloggere, sier Andreas. Så langt har NYX solgt tre ganger så mye som L'Oréal hadde ventet at det ville selge på et år, og det er i ferd med å bli Europas bestselgende kosmetikkmerke.

- En organisasjon er ikke egentlig forberedt på så rask ekspansjon, men med den enestående entreprenørkulturen som L'Oréal har både lokalt og globalt, har teamet vårt gjort en fantastisk jobb, sier Andreas. Da Andreas studerte på BI, så han for seg det samme karrierevalget som så mange av de andre studentene, nemlig å jobbe innen finans. Men da han var halvveis i studiene, tok han en pause i studiene for å jobbe for en investeringsbank i Taipei i Taiwan. Han oppdaget raskt at dette ikke var noe for ham. Helst ønsket han å jobbe med salg for et internasjonalt selskap.

- Alt for mange gjør noe som de ikke er flinke til. Jeg kunne sikkert hatt en god internasjonal karriere innen finans, men jeg likte det ikke. For å lykkes i den bransjen, som for mange er veldig attraktiv, må du være ekstremt god på det du gjør. I dag når studenter eller kolleger spør meg om mitt beste karriereråd, sier jeg alltid at de må gjøre noe som de liker. Den som liker arbeidet sitt, gjør det bra, og det er nettopp den type mennesker som L'Oréal og mange andre internasjonale selskaper gjerne vil ansette, sier Andreas.

- Det betyr at vi forventer at ansatte forsøker, mislykkes, forsøker igjen og så lykkes.

Referanse: Advantage #3/2016 - Magasinet for medlemmer av BI Alumni 

Andreas Aaserud - Siviløkonom '04

Du kan også se alle nyheter her.