Ikke tilfeldig å være god

Bortsett fra det åpenbare ­– å ha et godt produkt å selge – hva skal egentlig til for å bli verdens tredje mest forhåndsolgte hardware-startup?

Bortsett fra det åpenbare ­– å ha et godt produkt å selge – hva skal egentlig til for å bli verdens tredje mest forhåndsolgte hardware-startup?

– Ambisjonen vår var jo ikke å forbli på gutterommet, sier kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller, som forteller om et voksende gründerselskap med store planer for teknologien og framtiden.

Selv om det utenfra kan virke som suksessen kom over natta, så stemmer ikke det for den hardtarbeidende gründeren bak nettbrettet reMarkable, Magnus Wanberg. I 2013 forlot teknologientusiasten en fremadstormende karriere i konsulentbransjen for å gi liv til egne visjoner.

I to år jobbet han med å videreutvikle idéen og konseptet bak skjermteknologien electronic paper display, også kalt e-papir. I 2015 valgte han å starte produktutviklingsprosessen, og ansatte i den forbindelse sine to medsammensvorne gründere, Mats Herding Solberg (designsjef) og Martin Sandsmark (teknologisjef).

Det gikk ytterligere 1–1,5 år før produktet gikk i produksjon, og i november 2016 kunne gjengen, som stadig blir flere, endelig starte forhåndssalget.

– Før vi startet salget, så visste vi jo ikke helt hvor vi skulle legge lista. Men så tok det veldig av, veldig kjapt. De tre første dagene solgte vi for 3 millioner kroner, forteller Faller.

Nettbrettet endte med å forhåndsselge for 137 millioner kroner og har hatt jevnt høyt salg siden. Faller er tydelig på at resultatene ikke kommer av seg selv. 

– Vi klarer å skape oppmerksomhet og får nye kunder gjennom å jobbe taktisk og målrettet med markedsføringen vår.

reMarkable har solgt i over 100 land, med en stor andel i Norge og Europa. Men de lykkes aller best i USA, og det er verken tilfeldig eller overraskende for Faller.

– Dette er land vi har valgt ut på bakgrunn av hvilke utfordringer målgruppen vi har valgt å rette oss mot har. Nettbrettet er et forholdsvis dyrt produkt, så vi er jo avhengig av å selge til markeder med kjøpekraft, teknologiinteresse og hvor vi ser at vi kan tilby en løsning.

Og det er kanskje nettopp i dette noe av suksessen deres ligger. For gjengen i reMarkable er ingen lettvektere, verken når det gjelder kompetanse, erfaring eller engasjement. Derfor er det lite som er overlatt til tilfeldighetene, og businessmodellen er i stor grad myntet på en gjennomarbeidet bedriftskultur og planlagt strategi. Ved å benchmarke seg mot andre relevante selskaper, og ved å estimere hvilke behov og muligheter de har for videre vekst, har de utviklet en strategi for fremtiden og for hvordan de skal vokse videre.

– Vi har lekt at vi er et stort selskap veldig lenge, vi. Og vi har tenkt at når vi lykkes med dette – alt annet er jo uaktuelt – så er vi avhengige av å ha en god struktur i bunn. Og den har vi hatt klar siden dag én, før vi begynte å vokse.

Faller forteller at de er organisert i seks ulike avdelinger: ledelse og strategi, teknologi, design, markedsføring, supply chain og support. I sistnevnte var det for ikke så lenge siden kun én ansatt, nå er det 15 på heltid og deltid. Det er helt naturlig, ettersom de i slutten av oktober distribuerte de siste forhåndsbestilte nettbrettene og skal videre i neste fase av verdikjeden – nemlig å skape enda bedre kundeopplevelser.

– Det er en veldig spennende og arbeidskrevende todelt fase, hvor vi både skal ta vare på den brukermassen vi har, og sørge for at de får gode opplevelser med produktet vår, samtidig som vi skal skalere og utvikle organisasjonen videre. Det er utrolig mye jobb, som det er med alle førstegenerasjonsprodukter, men det er liksom en del av pakka.

Skalerer videre

– Vi er superfornøyde med hva vi har fått til, og superspente på hva vi skal få til videre. Vi er ikke i mål ennå. For oss handler det om å skape varige verdier og bygge et selskap som fremdeles skal være her om 10  år. Det tar tid å lage gode produkter, så vi har fullt fokus på å lykkes med det vi holder på med akkurat nå. Deretter kan vi jobbe videre med å videreutvikle software og nye funksjoner, før vi gyver løs på utviklingen av nye produkter.

reMarkable selges først og fremst til privatmarkedet, men Faller forteller at de har fått stor etterspørsel fra B2B-markedet også.

– Det krever mer administrasjonskontroll, sikkerhet og en del andre hensyn. Men det kommer etter hvert. Planen er å bli et stort og spennende teknologiselskap, og vi utvider på veldig mange måter og i hele verdikjeden vår.

Han tror at selskapet kan nærme seg 50–60 ansatte i løpet av sommeren 2018

Faller innrømmer at det har blitt mindre tid til familie og venner det siste året, men understreker at han aldri har hatt det bedre på jobb.

Relaterte saker og tema:

Teknologi

10 tech-tips som gjør studenthverdagen enklere

YouTube – venn eller fiende?

Derfor lagde han «verdens beste party»