Slik lykkes du som gründer

Glem oljen. Innovasjon og entreprenørskap er de nye vekstkreftene. Men 70 % prosent av nyetablerte selskaper feiler innen fem år. Hva kan du gjøre for at din startup ikke blir en av dem? Her er noen av de viktigste tipsene.

Rådfør deg

Du tenker kanskje at det å være gründer er en ensom tilværelse. Det bør det ikke være. Skal du lykkes, er du helt avhengig av andre. Helst bør du omgi deg med mennesker med god økonomi- og forretningsforståelse. Kanskje også noen som har erfaring med lignende tjenester eller produkter som du er på flørter’n med. Still spørsmål og vær nysgjerrig! Å være ydmyk for andres innspill, er ikke et tegn på svakhet – tvert imot. Bygg nettverk og vær tilstede på arenaer der andre gründere, investorer og folk som inspirerer deg, liker å henge. Mange startup-suksesser har blant annet benyttet seg av inkubatorer. Innovasjonsmiljøet klør i fingrene etter å gi deg den ekstra dytten du trenger for å lykkes. Vær den underdogen vi alle elsker å heie på!

No man (woman) is an island

I forlengelsen av det å omgi seg med mennesker med kompetanse og erfaring, er det også viktig at du bygger opp et godt team som kan bidra til å utvikle idéen og prosjektet videre.

– Du trenger både kritiske stemmer og positive stemmer, sier Tor Haugnes, høyskolelektor og initiativtaker av BI Startup.

Han mener et sterkt team har flere komparative ressurser, hvor teamets medlemmer har ulike egenskaper og styrker. Rollene som bør fylles er beslutter, produkt/tjenesteansvarlig, markeds-/salgsansvarlig, økomomiansvarlig og kritiker/kvalitetssikrer.

– Disse fem rollene kan fordeles på færre enn fem. Det er ingen regel som sier at du ikke klarer alt dette alene, noen gjør det, men jo flere som deler samme visjon, holdninger og arbeidsmoral, blir enige om regler og mål, jo større er sjansen for at dere lykkes. Og prøver du ikke, så skjer det i hvert fall ingenting.

Uten kunder har du ingenting

Ikke baser idéen din kun på egne antagelser eller andres teorier og markedsanalyser. Finn dine potensielle kunder og snakk med dem selv. Har de behov for produktet ditt? Hvordan vil de ønske å bruke det? Tilpass idéen, produktet og forretningsplanen din etter tilbakemeldingene du får. Da er det enklere å lage en markedsføringsplan som øker sjansene dine for salg.

– Det viktigste for en gründer i tidlig fase er å få på plass første kunde. Og er du heldig og dyktig, så kan du faktisk kundefinansiere utviklingen av selskapet ditt, sier daglig leder i StartupLab, Lauga Oskarsdottir.

Hun har selv gründerbakgrunn og har mye erfaring å dele videre. Hennes nettverk i StartupLab har vurdert over 1400 oppstartsselskaper de siste fem årene og har hjulpet 250 av disse med sine visjoner og ønske om å motbevise statistikken. 74 % av disse vokser fortsatt!

Rett produkt til rett tid

Selv om produktet ditt isolert sett er genialt, er du likevel avhengig av å se det i et større perspektiv. Det innebærer at forretningsmodellen din også må ta høyde for trender, kjøpsmønster og timing for å sikre suksess. Denne innsikten kan hjelpe deg med å treffe markedet bedre i alle faser av verdikjeden.

– Etterspørselen styres av hva forbrukerne vil ha, ikke hva tilbyderne ønsker å produsere, sier Tor Haugnes.

For eksempel har økt digitalisering og befolkningsvekst ført til delingsøkonomiens popularitet og vekst. Flere vil leie, ikke eie, og Haugnes sier at flere initiativ er drevet frem med dette som forretningsstrategi. Istedenfor å produsere produkter selv, utvikler man digitale tjenester som gjør det enklere og billigere for folk å leie dem.

Flere og flere utfordrer den tradisjonelle måten vi tenker business på. Istedenfor å fokusere på vekst og skalerbarhet, er de opptatte av å finne løsninger som skaper positive ringvirkninger for andre. Mange finansierer også prosjektene sine på andre måter enn tidligere, som eksempelvis crowdfunding. Skal du lykkes som gründer, bør du med andre ord få oversikt over tingenes tilstand og utnytte innsikten til din fordel.

All in

Det er viktig at du finner balansen mellom det å ha tro på deg selv, idéen din og egne ferdigheter, og det å lytte til andre og ta imot gode råd på veien. Å være gründer er hardt arbeid som krever tid, energi og en god dose tålmodighet. Et halvhjerta forsøk fører deg sannsynligvis ikke særlig langt. Oskarsdottir mener det er noen felles egenskaper gründere som lykkes, har til felles:

– De er enormt ambisiøse. De har utholdenhet til å stå løpet ut. De evner å få mye ut av lite, og de skaper tillit, ikke bare hos investorer, men hos kundene sine. Og de evner å tiltrekke seg de mest talentfulle folka og bygge sterke team for å vokse.

Lykke til og heia deg!

 

Kilder:

Finn studier og kurs

Utforsk det brede utvalget av studier og kurs på BI med et søk på interessen din (f.eks. markedsføring, kultur eller finans).

Heltid
Deltid
Vis meg alle
Vis meg alt på campus...
  • Oslo
  • Bergen
  • Stavanger
  • Trondheim
  • Nettstudier

Teknologi

Video

20 000 nye jobber hvert år

Ikke tilfeldig å være god

Video

Halve verdens­økonomien er svart, mann