Sport er økonomi

Det er ingen hemmelighet at det er mye penger i sport. Fotballspillere blir kjøpt for eventyrlige summer og idrettsstjerner blir rike av å bruke seg selv som merkevare.

Men hvorfor finnes det så store summer i idretten? Hvordan går sportsøkonomien rundt?

Det krever en utrolig mengde med trening, talent og en god dose flaks for å bli en profesjonell utøver. Alle kan ikke bli gode og det gjør markedet for de beste stjernene mer verdifullt. Les mer.

Samtidig er det få aktiviteter i dag som får folks fulle oppmerksomhet i mange timer av gangen. Vi blir aldri lei av å konsumere sport. Det gir muligheten til å selge sponsorplass langs banen, på drakter og i reklamepausen. Dette kommer i tillegg til billettpriser, TV-lisens og offisiell merchandise.

Prisen for en verdensberømt fotballspiller, uansett hvor høy den er, kan forklares og begrunnes ved å kjenne disse sammenhengene. Ved å spille på følelser som prestisje, lojalitet og tilhørighet kan sportsklubber og utøvere bruke oppmerksomheten de får til å tjene enda mer.

Selv laget vi heier på kan påvirkes av hvordan det blir markedsført, hvor mange drakter fansen kjøper og hvem som leder klubben. Man kommer ikke utenom det – sport er økonomi.