Underholdning er økonomi

Underholdning som vare har nesten uendelig etterspørsel. Hvor ofte kan du høre på en sang du liker? Hvor mange serier kommer du til å se i løpet av livet ditt?

Dette gjør underholdning til en elastisk vare. Jo billigere det blir, jo mer konsumerer vi. Dette prinsippet har stått bak de største endringene i underholdningsbransjen de siste to tiårene.

Dette er ikke bare teknologiske endringer. Det er økonomi som driver innovasjonen.

Ta musikk som et eksempel. Før i tiden måtte man spille inn musikk på plate eller kassett for å få delt den med andre. Det var dyrt, og mange band som aldri kom så langt. I dag kan hvem som helst spille inn musikk og dele den gratis på nettet.

Men det gjør det ikke noe lettere i seg selv å bli en kjent artist. Det betyr bare at inngangsporten har endret seg fra å være innspillingen, til markedsføringen som sprer musikken din og navnet ditt til nok mennesker.

Netflix, HBO og de andre streamingtjenestene har skapt helt nye finansieringsmuligheter for film, serier og TV-programmer. Underholdningslandskapet endrer seg. Det har blitt billigere å distribuere innhold. Maktforholdet i bransjen forskyver seg med nye betalingsmodeller, som også bidrar til å forandre verdien av musikk og film.  

Kombinert med fildelingsbølgen tidlig på 2000-tallet har vi som forbrukere fått en forventning om at innhold skal være nesten gratis og alltid tilgjengelig. Samtidig er din oppmerksomhet som forbruker blitt mer verdifull.

Underholdning har alltid vært en forbruksvare. Forstår du økonomi, så forstår du også hvorfor vi har tilgang til mer innhold enn noensinne.