Kunnskapspausen

Kjenner du deg selv bedre enn markedsførere?

Visste du at lyd påvirker hvilken øl du liker? Hvis du fortsatt lever i en illusjon om at det bare er reklamen som påvirker deg av markedsføring, er sjansene små for at du er en bevisst forbruker.

Blir du påvirket av markedsføring? Bare la den henge litt.

Det kan være mange grunner til at vi liker visse produkter, men de fleste av oss liker å tro at vi handler rasjonelt. Forskning viser derimot at dette ofte ikke er tilfelle.

Ifølge teorien Daniel Kahneman fikk nobelpris for å popularisere, tar vi valg gjennom to forskjellige tankeprosesser: System 1 og system 2. I de to modusene har vi ulik motivasjon og oppmerksomhet. Skal du for eksempel kjøpe oppvaskmiddel, er sjansene store for at du bruker system 1 – hvor du handler mer på automatikk, enn rasjonelt og gjennomtenkt.

Kjenner du deg igjen?

Det er nemlig ikke uten grunn at vi daglig blir møtt med tusenvis av kommersielle budskap. Markedsførere vet at med en plass i bevisstheten vår, kan et kjøp til slutt bli en vane.

Mer enn reklame påvirker deg

Spørsmålet er nok heller hvordan og hvor mye vi påvirkes, enn om vi blir det. For selv om vi har blitt mer kritiske etter flere hundre år med reklame, har også markedsføring blitt mer sofistikert. Og selv om vi har lært oss å avmelde, avfølge, swipe eller skippe etter fem sekunder, finnes det helt andre mekanismer i oss selv vi ikke er like bevisst på.

Sannheten er at du påvirkes gjennom langt mer enn det som gir seg selv til kjenne med reklamen – enten det er snakk om avisannonser eller «levende reklameplakater» i form av Instagram-influencerne. Alt fra interiøret på cafeen du kjøper kaffen din, til musikken i butikken du er innom, eller til og med lyden av øl, kan være markedsføring.

Sansene dine styrer mer enn du tror

Forskerne ved BIs Senter for Multisensorisk Markedsføring undersøker hvordan sansene dine påvirker valgene du tar som forbruker. At man bruker syn, hørsel eller smak for å bedømme produkter er opplagt, men det skjer ikke alltid på den måten vi liker å tro.

Førsteamanuensis Carlos Velasco fant i et studie at ikke bare smak, men også lyden av en øl påvirker hvor eksklusiv vi opplever den. Et eksempel på lignende tenkning i markedsføring er flaskene til den tyske ølprodusenten Beck’s som ble redesignet for å ha optimal hellelyd.

I andre studier har Velasco undersøkt hvordan vi nyter kaffen vår. Et av funnene hans er at – på samme måte som at lyd påvirker oppfatningen vår av øl – har omgivelsene vi drikker kaffen vår i en effekt på opplevelsen. Tre forskjellige studier viste at det visuelle kan påvirke alt fra hvor mye vi nyter kaffen til hvordan vi bedømmer kvaliteten og helt konkrete egenskaper ved smaken.

Lady Gaga får deg til å bruke mer penger

Også når du handler mat kan eksterne faktorer påvirke forbruket ditt, faktisk ikke bare hva du kjøper, men også hvor mye. I et studie av dagligvarehandler i Oslo, fant førsteamanuensis Klemens Knöferle ut at musikken butikkene spilte hadde en effekt på omsetningen. Gitt at det var et visst volum med mennesker i butikken, brukte folk mer penger når de spilte heftig, rask musikk, enn rolige ballader.

Har du tenkte på hva som førte til det siste impulskjøpet ditt?

Forskning på forbrukeratferd og psykologi hjelper markedsførere forbedre produktene sine. Det gjør det også lettere for dem å finne nye måter å påvirke deg på. Heldigvis fører denne forskningen også til at vi som forbrukere får en bedre forståelse av hvordan markedsføringen kan brukes mot oss. Bare ved å forstå disse mekanismene, kan vi virkelig bli bevisste forbrukere.

Synes du markedsføring og forbrukeratferd er spennende?

Da kan du lese mer om disse studiene: