Studieliv

Hjemmetrening

Nå som treningssentrene over hele landet blir nødt til å stenge for å hindre smitte av Corona-virus, er det mange av oss som savner å holde seg aktive.

Dersom allmenntilstanden er bra er det ingen grunn til å unngå fysisk aktivitet i denne karantene-tid.

Det kan oppleves som psykisk belastende å holde seg innendørs, og selv om sofaen frister trenger vi alle å bevege oss i disse dager.

Visste du at trening faktisk kan hjelpe hjernecellenes aktivitet, slik at læreevnen både blir raskere og bedre? Dette kan være et viktig virkemiddel nå som hjemmestudier har blitt den nye hverdagen for elever og studenter.

Vi har tre tips til deg som ønsker å holde seg aktiv frem til hverdagen kommer tilbake som vi alle kjenner den.

  1. Ta deg en løpe-/gåtur ute – naturen er for alle. Vi har alle godt av frisk luft etter lange dager inne. Det å komme seg ut kan også være sosialt i tider hvor vi har kuttet ut mange av våre sosiale aktiviteter. Skog og mark vil føre deg nærmere naturen og du vil samtidig unngå tett befolkede områder. Her det uansett viktig å holde avstand til eventuelle løpe- og turkamerater!
  2. Treningsapp – effektiv trening i egen stue. Det finnes mange gode treningsapper som nå kan hjelpe deg med å følge et treningsopplegg slik at du får en rutine. Som oftest trenger du lite utstyr og er gjennomførbare i egen stue. Her har du mulighet til å finne effektive treningsprogrammer tilpasset ulike nivåer og ønsket lengde.
  3. Yoga – finn ro i en annerledes hverdag. Det finnes mange gode korte og lange yogavideoer både i form av app’er og som er tilgjengelig på Youtube. Med yoga vil du forbedre pusteteknikken og kjernemuskulatur. Dette er en treningsform hvor du fint kan gjennomføre flere økter om dagen.

Nå som vi alle oppfordres til å holde oss hjemme, er det i hvert fall ikke mangel på tid det står på!

- Elena Rocio Westby, student ved Økonomi og Administrasjon.