Studieliv

Hvorfor jeg valgte kommun­ikasjons­ledelse

Hvis noen hadde fortalt meg for tre år siden at jeg snart var jeg ferdig med en bachelor i kommunikasjonsledelse på BI, hadde jeg nok ikke trodd dem.

Skrevet av: Maren Johnsen
Publisert den 29. januar 2018

Som de fleste som var ferdig på videregående, var jeg svært usikker på hva jeg skulle studere videre. Jeg visste hva jeg likte og ikke likte og tok utgangspunkt i det. Jeg hadde alltid likt å skrive og snakke med mennesker, og jeg ønsket en hverdag som var mer enn å sitte bak en pult hele dagen.

Jeg valgte å studere journalistikk i New York på Long Island University. Det som var spesielt med denne skolen var at jeg kunne velge et par valgfag på mitt første år. De valgfagene jeg valgt var "Mas Media" og "Communication" og synes disse fagene var mer spennende enn de typiske journalist fagene. Etter et år på skolen merket jeg at det var innenfor PR og kommunikasjon jeg ønsket å studere videre og valgte derfor å se på studier innenfor dette.

Jeg valgte da å vende nesen hjem mot Norge og se etter studier her. Jeg ante ikke hvor jeg ville studere eller om det i det hele tatt var et studie som ville passe meg og mine interesser. Et viktig kriterium for meg var at skolen tilbød internship, altså muligheten til å jobbe i en bedrift en periode, mens jeg studerte. Da jeg oppdaget studiet "Kommunikasjonsledelse" på BI visste jeg at dette var linjen jeg ønsket å gå.

Som nevnt tidligere har jeg alltid likt å prate med folk, og jeg syntes det var spennende å skulle lære om hvordan kommunikasjon påvirker bedrifter og personer. Det jeg likte med BI var at jeg også fikk en solid økonomisk forståelse, selv om jeg studerer kommunikasjon forstår jeg viktigheten med økonomi. For tross alt, alt er økonomi.

Etter jeg startet på kommunikasjonsledelse på BI campus Bergen, har jeg lært mye nytt og fått kunnskap i blant annen markedsføring, organisasjonsatferd og statistikk. Men mine favoritt fag er definitivt de typiske PR fagene som kommunikasjon og PR-teorier og strategier.

Noe jeg likte spesielt godt var å lære om de ulike kommunikasjonsmodellene og teoriene innenfor kommunikasjon. Jeg likte også at det ikke bare er teori i et klasserom, vi har fått brukt de ulike teoriene vi har lært i virkelige hendelser. I faget PR-teorier og strategier fikk vi i oppgave å skrive en case om en valgt bedrift. Her valgte jeg og min gruppe å intervjue et musikkbyrå her i Bergen. Dette ga oss innsikt i hvordan livet kan være etter studiet.

BI har også flere undergrupper og verv, blant annet innenfor sport, musikk, kultur og politikk. Jeg har blitt med i undergruppen «Kommunikasjonsutvalget» som er en gruppe studenter på BI. Her er jeg fotograf og tar blant annet bilder av ulike arrangementer på skolen, og av de andre undergruppene. Dette er utrolig lærerikt og gir meg praktisk erfaring mens jeg studerer, og noe som jeg kan ta med på CVen min.

Jeg liker også at vi har muligheten til å velge et valgfag og fordype oss i ulike fag. Jeg har alltid vært glad i sosiale medier og se hvordan ulike bedrifter bruker sosiale medier. Tenk nå har nesten alle bedrifter Instagram! Så når jeg hadde mulighet og velge sosiale medier som et valgfag, passet dette meg perfekt.

Jeg har møtt utrolig mange dyktige forelesere som er villig til å gi det lille ekstra for at jeg skal lykkes. Jeg ser viktigheten i kommunikasjon og at kommunikasjon er så mye. Hvis jeg sier Just Do it, tenker dere med en gang på Nike ikke sant? Bare det er god kommunikasjon og markedsføring.

Neste semester ønsker jeg å ha intership i en kreativ bedrift og har mye å se frem til. Jeg er utrolig heldig, mulighetene ligger der for meg og BI hjelper meg på veien. Det er bare meg selv som setter begrensninger for hvor langt jeg vil nå.