Advantage

Den lange veien opp

Når Carl-Erik Michalsen Moberg forteller historien om hvordan TicketCo ble en suksess, handler den om en lang rekke fiaskoer. Samt en trassig kunde fra Sogndal.

Carl-Erik Michaelsen Moberg

Stilling: Chief Sales Officer og medgründer

Arbeidsgiver: TicketCo

Bachelor i markedsføringsledelse
Masterprogram - Økonomi for beslutningstakere

Ting vil gå galt, det vil bli smertefullt, men du er nødt til å ta ansvar for det selv. Hvis du ikke tar ansvar for det du gjør, lærer du jo aldri. Vår erfaring er at kundene gir deg tillit når de ser at du tar ansvar.

– Bergen Ølfestival, jøje meg. Det var nok en av de verste dagene jeg har hatt som gründer!

Carl-Erik Michalsen Moberg kan le av historien i dag, men den solvarme sensommerdagen i 2013 var det blodig alvor. Den gang visste han ikke at suksessen ventet på ham langt der framme. I dag er TicketCo etablert som den nytenkende utfordreren i event-markedet. Tjenesten lar brukerne kjøpe alt fra billetter til mat, drikke, overnatting og merchandise gjennom én enkelt app. Så langt har over 40 000 arrangementer blitt håndtert for over 2000 kunder, og tallene peker rett til værs.

Skylder ikke på noen andre

Tilbake i 2013 var det lite som luktet suksess.

– Vi hadde solgt inn løsningen vår til ølfestivalen, slik at alle ølbongene skulle ligge i appen. Vi hadde laget oss gule TicketCo-jakker, og jeg gledet meg til å rusle gjennom byen og nyte synet av fornøyde folk på festival. Men systemet var helt nytt og noe gikk galt. Alt knakk sammen. Ingen fikk kjøpt øl, alt stoppet opp. Og plutselig var det ikke like gøy å gå rundt i den jakka. Uansett hvor vi snudde oss, var det noen som ropte og klaget. Medgründeren min satt 24 timer i strekk for å fikse det tekniske, og vi fikk en stakkar på Allkopi til å komme på jobb klokka fem lørdag morgen for å trykke opp ølbonger i papirversjon. Det var ille, men vi løste det slik vi alltid har løst problemene våre: Vi tok på oss ansvaret, vi skyldte ikke på noen andre – og vi jobbet som gale for å gi kunden en løsning.

 

Kremmersjel

Dette er ikke den eneste fiaskoen Moberg kan fortelle om. Historien bak TicketCo er historien om pågangsmot, optimisme og noen reale tryn. Men nøkkelen bak dagens suksess, ligger i hvordan de har taklet nedturene underveis.

– Er du gründer, vil du møte massiv motgang, forsikrer Moberg.

– Ting vil gå galt, det vil bli smertefullt, men du er nødt til å ta ansvar for det selv. Hvis du ikke tar ansvar for det du gjør, lærer du jo aldri. Vår erfaring er at kundene gir deg tillit når de ser at du tar ansvar. Bergen Ølfestival er fremdeles kunde hos oss, de. Og de er fornøyd!

Carl-Erik Michalsen Moberg har alltid vært en kremmersjel. Som tenåring tok han inngangspenger til hjemme-alene-festene han ikke spurte noen om lov til å arrangere. Bra musikk, kule folk og røykmaskin i kjelleren var oppskriften.

Han lånte farens båt og leide ut sine egne vannski for 100 kroner per tur – dog med halv pris om du ikke kom deg opp fra startposisjonen. Som BI-student leide han Color Line-ferga til Hirtshals, fylte den med 1200 studenter, laget et ellevilt partycruise, og gikk i dundrende underskudd. Neste sommer leide han DFDS Seaways til England i stedet, og kom tilbake i pluss.

 

Lagde billettsystem de ikke fikk brukt

Ikke overraskende ble unge Moberg, 22 år gammel, headhuntet som markedssjef til et utelivskonsern med 15 steder og 150 ansatte. Det ble sju lærerike år sammen med mannen som han senere skulle starte TicketCo sammen med.

– Kåre og jeg ønsket å ta studentcruise-idéen til Hemsedal, og booket tusen senger der for å lage festival. Men vi likte ingen av de eksisterende billettsystemene, og bestemte oss for å lage vår egen, mobilbaserte løsning. Problemet var at vi ikke fikk nok folk, og måtte avlyse festivalen. Dermed satt vi med et nytt billettsystem vi ikke fikk brukt. Løsningen var selvsagt å selge tjenesten til noen andre!

Snakker med flinke folk

Veien fram har vært langt og ofte vrien, men TicketCo-gründerne har spilt med åpne kort og kontaktet kompetente folk for å vise fram planene. Slik har de fått nyttige innspill, og viktige medspillere.

– Vi fikk med oss de som startet ItsLearning, og vi ringte sponsorkongen Jacob Lund for å vise caset vårt. Han inviterte med seg Jørgen Roll, tidligere Norwegian Wood-sjef og nå direktør ved Oslo konserthus. Slik ble Lund med både som investor og styremedlem, og Roll ble en viktig bransjekontakt for oss. Senere kom Amedia inn med en eierandel og styreplass, slik at vi etablerte samarbeid med lokalaviser landet rundt. Og så kom Sogndal fotballklubb og ville bruke TicketCo.

– Men da takket vi nei, forteller Moberg.

– Vi hadde skreddersydd en ganske kompleks løsning for festivaler og konserter, og mente vi ikke hadde riktig løsning for en fotballklubb. Men svaret fra Egil Mundal i Sogndal satte oss helt ut.

– «Da vil me ikkje akseptera», sa han. De insisterte på å bruke oss! Og da sa Kåre at «ja, da må vi bare få dette til». Dermed fikk vi masse innspill fra Sogndal, og de hjalp oss kort sagt med å utvikle det beste systemet i hele sporten. I dag er vi er den største leverandøren på sport i Norge, vi har halve OBOS-ligaen og hele eliteserien – og rykker nå inn på det internasjonale sportsmarkedet for alvor. Og det kan vi takke Sogndal for!

Carl-Erik Michalsen Moberg

Vil ut i Europa

I 2018 handlet brukerne for 600 millioner kroner gjennom TicketCo-appen, og driftsinntektene endte på 26,5 mill. Men Carl-Erik Michalsen Moberg er forlengst ute av kontorene i Bergen. Småbarnsfaren har nå base i London, dit han pendler fra familiens hjem i Os – for å løfte TicketCo ut i Europa. Metoden er fremdeles den samme: Han møter kundene ansikt til ansikt.

– Jeg har sittet mye i gründermiljøer, og de som lykkes er de som tør å gå ut og snakke med kundene. Det er da du får sannheten. Du kan sitte på kontoret og tenke at du har en kanonidé. Men før du snakker med en kunde som faktisk kan og vil betale for produktet ditt, så er det ikke noe verdt. Det er som Mike Tyson sier: «Alle har en plan, helt til de får et slag i ansiktet».