Lagde billettsystem de ikke fikk brukt
Ikke overraskende ble unge Moberg, 22 år gammel. Headhuntet som markedssjef til et utelivskonsern med 15 steder og 150 ansatte. Det ble sju lærerike år sammen med mannen som han senere skulle starte TicketCo sammen med.
– Kåre og jeg ønsket å ta studentcruise-idéen til Hemsedal. Vi booket tusen senger der for å lage festival. Men vi likte ingen av de eksisterende billettsystemene, og bestemte oss for å lage vår egen. Mobilbaserte løsning. Problemet var at vi ikke fikk nok folk, og måtte avlyse festivalen. Dermed satt vi med et nytt billettsystem vi ikke fikk brukt. Løsningen var selvsagt å selge tjenesten til noen andre!
Snakker med flinke folk
Veien fram har vært langt og ofte vrien. TicketCo-gründerne har spilt med åpne kort og kontaktet kompetente folk for å vise fram planene. Slik har de fått nyttige innspill, og viktige medspillere.
– Vi fikk med oss de som startet ItsLearning, og vi ringte sponsorkongen Jacob Lund for å vise caset vårt. Han inviterte med seg Jørgen Roll, tidligere Norwegian Wood-sjef og nå direktør ved Oslo konserthus. Slik ble Lund med både som investor og styremedlem. Roll ble en viktig bransjekontakt for oss. Senere kom Amedia inn med en eierandel og styreplass. Slik at vi etablerte samarbeid med lokalaviser landet rundt. Og så kom Sogndal fotballklubb og ville bruke TicketCo.
– Men da takket vi nei, forteller Moberg.
– Vi hadde skreddersydd en ganske kompleks løsning for festivaler og konserter. Vi mente vi ikke hadde riktig løsning for en fotballklubb. Men svaret fra Egil Mundal i Sogndal satte oss helt ut.
– «Da vil me ikkje akseptera», sa han. De insisterte på å bruke oss! Og da sa Kåre at «ja, da må vi bare få dette til». Dermed fikk vi masse innspill fra Sogndal. De hjalp oss kort sagt med å utvikle det beste systemet i hele sporten. I dag er vi er den største leverandøren på sport i Norge. Vi har halve OBOS-ligaen og hele eliteserien – og rykker nå inn på det internasjonale sportsmarkedet for alvor. Og det kan vi takke Sogndal for!
Vil ut i Europa
I 2018 handlet brukerne for 600 millioner kroner gjennom TicketCo-appen. Driftsinntektene endte på 26,5 mill. Men Carl-Erik Michalsen Moberg er for lengst ute av kontorene i Bergen. Småbarnsfaren har nå base i London. Dit pendler han fra familiens hjem i Os – for å løfte TicketCo ut i Europa. Metoden er fremdeles den samme. Han møter kundene ansikt til ansikt.
– Jeg har sittet mye i gründermiljøer. De som lykkes er de som tør å gå ut og snakke med kundene. Det er da du får sannheten. Du kan sitte på kontoret og tenke at du har en kanonidé. Men før du snakker med en kunde som faktisk kan og vil betale for produktet ditt. Da er det ikke noe verdt. Det er som Mike Tyson sier: «Alle har en plan, helt til de får et slag i ansiktet».