Tidligere studenter

Satset på hjelp til Apple-produkter - nå omsetter de for millioner

Midt i studietiden så Henrik Ruud en mulighet: folk trengte hjelp med sine Apple-produkter. For å møte denne etterspørselen startet han Eplehjelp sammen med medstudent Martin Fossedal. Det var en umiddelbar suksess, og selskapet fortsetter å vokse.

Henrik Ruud og Martin Fossedal

Stilling: Gründere Arbeidsgiver: Eplehjelp

Henrik hadde lenge vært interessert i teknologi, og etter videregående begynte han å jobbe hos Apple-forhandleren Humac. Der så han at mange ikke kunne produktene godt nok.

Han holdt kurs for å lære opp kundene, men han innså at opplæring i kurs kan være vanskelig. Alle har forskjellige behov, og må lære i forskjellige tempoer.

Det var slik han kom opp med ideen om Eplehjelp. I stedet for å holde kurs for store grupper, kunne han heller filme kursene og legge ut på nett. Slik kunne brukerene selv følge med i sitt eget tempo.

Tverrfaglig forståelse

Henrik fikk med seg medstudenten Martin, som allerede jobbet som markedssjef for Næringslivsutvalget, en av studentorganisasjonene på BI.

Med kunnskapen fra studiene startet de Eplehjelp. Tjenesten har gått fra å være enkle videoer, til nettkurs, personlig veiledning, bøker om Apple-produkter, og tilpassede kurs for bedrifter.

Nå har de en omsetning på flere millioner og ti ansatte. Bedriften som startet med en enkel ide om å hjelpe folk med sine Apple-produkter, har nå blitt heltidsjobb for både Henrik og Martin.

"[Eplehjelp] er egentlig litt mer og større enn det vi tenkte i utgangspunktet, sier Martin.

"Veldig mye større, tror jeg. Og veldig mer avansert," skyter Henrik inn.

Målsetningen for selskapet i fremtiden er å utvide til både Norden og USA - og å alltid ha fokus på brukernes behov, sier Martin.

Denne profilen ble opprinnelig publisert i 2015.

Eplehjelp