Tidligere studenter

Fra idé til produkt

Hvilke varer som ender i hyllene i butikken og i din handlekurv, er ikke helt tilfeldig. Bak hvert produkt står det en gjeng med folk som jobber for å lage noe som vi forbrukere trenger og ønsker oss.

Ingrid Halden

Stilling: Brand Manager Arbeidsgiver: Orkla Bachelor i kommunikasjonsledelse

En av disse er Ingrid. Hun jobber som Brand Manager i Orkla. Det er en variert jobb med mye ansvar. Orkla er et stort konsern med over 18 000 ansatte og som omsetter rundt 40 milliarder kroner i året. Konsernet er et av Norges ledende leverandører av merkevarer, hovedsakelig innen matvareprodukter.

Ingrid har det totale ansvaret for sin produktportefølje. Store deler av jobben handler om å følge opp eksisterende produkter, men den innebærer også utvikling og innovasjon av nye eller forbedrede produkter.

– Da har du ansvaret for hele prosessen, alt fra idé til selve lanseringen.

En av fasene i denne prosessen handler om å skaffe seg markeds- og forbrukerinnsikt. Det er en helt essensiell del av produktutviklingen. For å kunne lage produkter som forbrukerne trenger og ønsker, må man vite mer om hvem målgruppen er. Man må også gjøre seg kjent med konkurrerende produkter. Dette er noe BI legger stor vekt på i sin markedsføringsutdannelse.

Ingrid synes markedsføring er spennende blant annet fordi hun få være med på å skape produkter som folk kan ha glede og nytte av i hverdagen.

– Det aller beste med jobben min er at ingen dag er lik, og at jeg hver dag blir møtte med nye og spennende utfordringer.  

Ingrid Halden