Advantage

Gründerlivet er undervurdert

Bysykkel-gründer Jan Tore Endresen elsker fremtidens fremkomstmidler og spår at privatbilen vil forsvinne om noen år.

Jan Tore

Stilling: CEO og co-founder

Arbeidsgiver: ShareBike AS

Executive Master of Management-program i Strategisk Forretningsutvikling

Mobilitetsbransjen er ketchupen som er i ferd med å komme ut av flasken, men som ikke er helt ute ennå.

‒ Veldig mye av det vi skal kjøre med kommer vi ikke til å eie selv, men leie akkurat når vi har behov for det. Fremtidens mobilitet er basert på bilfrihet, kollektivtransport, delingsøkonomi og at du ikke vil eie noe kjøretøy, sier Jan Tore. 

Gjennom sitt nye selskap Maaslev jobber han og kollegaene med å utvikle løsninger for hvordan mennesker skal komme seg rundt i fremtiden. Bransjen kjennetegnes av at markedet og teknologien utvikler seg i rekordfart. 

Tidlig på 2000-tallet var Jan Tore med på å skape Oslo Bysykkel, verdens første automatiske bysykkel-løsning. Nå finnes teknologien til selskapet hans Sharebike i byer som Barcelona, Mexico City og Milano. I Maaslev fokuserer de på mobilitet i et større perspektiv. 

‒ Mobilitetsbransjen er ketchupen som er i ferd med å komme ut av flasken, men som ikke er helt ute ennå, fortsetter han, og ramser opp noen fremtidsvisjoner: 

‒ El-sparkesyklene som har invadert Oslo vil floppe og selskapene bak dem er borte om et år eller to. Snart vil alle arbeidsgivere betale for sykler til sine ansatte. Om et års tid vil Maaslev levere automatiske og selvladende droner for varelevering i Norge. Og din neste bil er en el-sykkel med tak og komfortable seter! 

Den viktigste drivkraften

‒ Nå snakker man om at et alternativ til en bro til en øy på Vestlandet er en førerløs drone. For fem år siden ville man sagt det var science fiction. Det aller meste av det vi utvikler nå har enten el-drevet motor eller det er autonomt og selvkjørende. I 2025 kan du kanskje bestille deg en sykkel som kommer og møter deg utenfor døra, i stedet for at du må gå til stativet. 

Interessen for å skape ting begynte med legoklosser som liten. Etter flere år i konsulentbransjen, Geelmuyden Kiese og reklamebransjen, forelsket han seg i mobilitetsfaget. «Det var mest gøy», oppsummerer han selv. 

‒ Det å selge mobilitet er en veldig positiv greie. Jeg blir veldig glad når jeg ser syklene våre på gata og at kundene er fornøyde. Det er nok den viktigste drivkraften for meg, også. 

Men klarer han å skru av når han kommer hjem? 

‒ Aldri. Jeg drømmer om jobben min og tenker på den hele tiden. Håper jeg ikke blir distré av det, men det er gjerne om natten eller kvelden at de beste ideene kommer. Da har du fått litt avstand til det som har skjedd på jobb. 

Tid er luksus

Til tross for en hektisk tilværelse, valgte han for noen år siden å returnere til skolebenken for å begynne på en Executive Master of Management ved BI. Det mener han flere gründere burde vurdere.

‒ BI skaper gründere som overlever. En god og en dårlig gründer skilles av forretningsforståelsen og de gode strategiene. Her får studentene det rette «instinktet» som må til.

For ham handlet det også om noe mer enn bare å oppdatere kunnskapen sin.

‒ Utdanning er ikke bare faglig påfyll, men også en opplevelse. Både det å få et nytt nettverk og at alt du lærer kan knyttes til oppgaven du skriver og arbeidssituasjonen din. Det gjorde alt veldig konkret og veldig trivelig!

Tid er et luksusgode. Viktigheten av å prioritere har han alltid vært opptatt av. 

‒ Hvis du bare lar dagen fylle seg med litt arbeidstid, litt middagslaging og så noen timer for TV-en, så har du på en måte gitt fra deg hele dagen. Når du står opp må du bestemme deg for hva du vil bruke dagen til. Hvis du mener skole ville vært riktig for deg, så får du tid til det. 
Han tror gründerlivet kom som en konsekvens av å ville jobbe med det han tror på. Han mener det er få som får jobbe med det de brenner for i selskap der man jobber for andre. 

‒ Gründerlivet er undervurdert. Det er ikke noe mer risikofylt enn mye av det andre man gjør i arbeidslivet. Du vil selvfølgelig oppleve mørke dager, men det er noe du bare må takle. Hvis du er god nok, så får du det til. Du handler bare om å være litt seig!