Bill Aulet og "Beachhead Market"
«Beachhead»-navnet stammer fra de alliertes landgang i Normandie på D-dagen i 1944, en militær operasjon som viste seg å få stor strategisk betydning for utfallet av den andre verdenskrig.
Bill Aulet om «beachhead market»: Stedet der et selskap bestemmer å igangsette sin «invasjon av markedet», på bakgrunn av hvor man tror den viktigste målgruppen med betalingsevne befinner seg.
I praksis: I sin bok Disciplined Entrepreneurship bruker Aulet Smart Skin Care som eksempel. Selskapet hadde utviklet en teknologi der virkestoffene i en medisin, for eksempel en salve, gradvis ble sluppet ut i huden. De jobbet først med sykehus, før de forsto at de måtte finne et marked med færre konkurrenter og mer spissede målgrupper. Svaret fant de i solkrem, en industri verdt flere titalls milliarder kroner årlig. Produktet ble først lansert for triatleter som var avhengige av solkrem som fungerte over lange perioder. Den sporty målgruppen var også gode ambassadører når selskapet skulle markedsføre produktet til andre kundesegmenter.
Kilder: Disciplined Entrepreneurship: 24 steps to a Successful Startup, Bill Aulet, MIT Sloan Executive Education innovation@work Blog, 21. januar 2014