Kursbeskrivelse

Butikkledelse

Introduksjon

Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.

Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innefor etablering, organisering og drift av en butikk.

Kursets innhold

  • Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
  • Forbrukeradferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
  • Markedsstrategi og strategisk analyse
  • Sortimentsopplevelsen
  • Prisopplevelsen
  • Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
  • Detaljistens organisering og personalplanlegging
  • Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
  • Detaljistens kundeservice
  • Personlig salg i detaljhandelen
  • Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
  • Økonomiske nøkkeltall (kort innføring)
  • Svinnanalyse og -tiltak

Læringsmål

Studenten skal tilegne seg en grunnleggende begrepskunnskap, -innsikt og -forståelse innefor områder knyttet til etablering, organisering og drift av en butikk, herunder:

  • Forbrukeradferd og markedssegmentering i varehandelen.
  • Formålet med virksomheten (visjon og forretningsidé)
  • Strategiske analyser
  • Kundens sortiments- og prisopplevelse
  • Forhold med betydning for detaljistens lokalisering
  • Organisering og kompetansebehov
  • Betydningen av kompetente og motiverte medarbeidere
  • Kundeservice og personlig salg
  • Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
  • Analyse av og tiltak mot svinn
  • Økonomiske nøkkeltall og tilhørende beregninger (kort innføring)

Eksamensform

  • Skriftlig eksamen: 100%