Kursbeskrivelse

Entre­preneurship in action

Introduksjon

I dette kurset skal studentene utvikle en forretningsplan og en helhetlig bedriftsforståelse. Det legges opp til arbeid med virkelige case. Studentene oppfordres til å komme med forslag til egne forretningsidéer, men det er ikke betingelse for deltakelse. Det gis for øvrig ingen garantier at egne ideer blir tatt inn som case i det videre arbeidet. Forretningsideene og planene skal utvikles gjennom kurset frem til ferdig beslutningsdokument og eventuell selskapsregistrering. Det legges i denne sammenhengen vekt på prosessarbeid, presentasjoner og diskusjoner. Spesiell vekt legges det på nødvendigheten av et samspill mellom ulike fagområder for å skape en helhet i kommersialisering av en forretningsidé og etablering av en bedrift. Studentene skal overføre ferdigheter fra undervisning i for eksempel regnskap og markedsføring på en forretningside. Derfor inngår det også å bygge modeller av bedriften i Excel der en lager scenarier for hvordan bedriften endrer seg operativt og økonomisk ved ulike strategiske valgt.

Kursets innhold

  • Forretningsplan
  • Etablering av en bedrift
  • Finansmodeller
  • Fysiske enheter i en bedrift fra produksjon til salg
  • Ledelse og planlegging av en bedrift
  • Presentasjon for omverdenen

Læringsmål

I dette kurset skal studentene utvikle en forretningsplan og en helhetlig bedriftsforståelse, og kurset legger vekt på nødvendigheten av et samspill mellom ulike fagområder for å skape en helhet i kommersialisering av en forretningsidé og etablering av en bedrift.

I løpet av kurset skal studentene forstå:

  • Betydningen av en forretningsplan
  • Prosessen med utvikling av en forretningsplan
  • Helheten i utvikling og kommersialisering av en forretningsidé

Eksamensform

  • Innleveringsoppgave: 25%
  • Innleveringsoppgave: 50%
  • Muntlig eksamen: 25%