Kursbeskrivelse

Intro­duksjon til entre­prenørskap

Introduksjon

Kurset skal gi studentene en helhetlig oversikt over fagområdet entreprenørskap, dessuten vil entreprenørbedrifters samfunnsrolle belyses. Studentene skal møte gründere og andre som har en rolle i entreprenørskapsprosesser, og lage rapporter og presentasjoner fra dette. Studentene introduseres for forretningsplan og forretningsmodell som verktøy for forretningsutvikling.

Videre går kurset litt mer i dybden på utvikling av en forretningsidè med fokus på konsept og kommersialisering. Det gjennomgås hvordan forretningsideer oppstår, utvikles og blir til en bedrift. Et sentralt tema i dette kurset er kommersialisering med fokus på hvordan forretningsideer konseptualiseres og forvandles til etterspurte produkter. l dette inngår også design og etikk som del av produktutviklingen. Kurset tar for seg salg og hvordan entreprenører legger opp sitt salgsarbeid for å få frem sine produkter og etablere en inntektsstrøm. Problematikken rundt radikalt nye produkter der markedet ikke finnes og må skapes blir diskutert.

Kursets innhold

  • Introduksjon til entreprenørskap
  • Utvikling og evaluering av forretningsideer
  • Introduksjon til forretningsplan og forretningsmodell
  • Pitching, teoretisk og praktisk
  • Entreprenørens ressurser, nettverk og ledelse av team
  • Kommersialisering, markedstilpasning og salg
  • Organisering av bedriftens aktiviteter
  • Finansiering av ny virksomhet
  • Aktører i entreprenørskapsprosesser
  • Introduksjon til entreprenørskap vs intraprenørskap
  • Entreprenørskap og små bedrifters rolle i samfunnet. Økonomiske, sosiale, historiske og politiske perspektiver
  • Sosialt entreprenørskap
  • Entreprenøren: ensom helt eller visjonært teamarbeid?

Læringsmål

Studentene skal i kurset oppnå en oversikt over fagfeltet entreprenørskap i teori og praksis. Det er et mål at studentene skal være i stand til å gjøre rede for sentrale temaer og begreper innen entreprenørskapsfaget, med særlig vekt på entreprenørens rolle og egenskaper, samt utvikling og kommersialisering av forretningsideer. Videre skal studentene ha kunnskap om innovasjonssystemer (geografiske, industrielle og kulturelle faktorer), og entreprenørens rolle i disse. Studentene skal ha kjennskap til sentrale aktører i entreprenørers nettverk; kilder til kunnskap, finansiering og realisering av oppstartsbedrifter.

Eksamensform

  • Innleveringsoppgave: 60%
  • Presentasjon: 40%