Kursbeskrivelse

Kommunikasjon

Introduksjon

Dette kurset er et introduksjonskurs for studenter som er interessert i public relations og markedskommunikasjon. Kurset dekker kommunikasjonsfaglig historie, det sentrale teoriapparatet i kommunikasjon, kontekster for kommunikasjon, og utfordringer som kommunikasjonsstudenter må være kjenne til. Studentene møter mange slags kommunikasjonsformer som anvendes i organisasjoner: personlig kommunikasjon, kommunikasjon i grupper, konsernkommunikasjon, markedsføring, organisasjonskommunikasjon, massekommunikasjon og interkulturell kommunikasjon. Kurset er utviklet for at studentene får en bred innføring i kommunikasjonsfeltet, Det skal danne grunnlaget for videre forståelse av kommunikasjonskonsepter i organisasjoner. Kursets hovedfokus er på på kommunikasjon som grunnleggende ferdighet i organisasjoner og i organisasjoners møter med sine interessenter.

Kursets innhold

Bakgrunn for kommunikasjon

  • Teoretisk bakgrunn
  • Historiske perspektiver og samtidsperspektiver
  • Stakeholder-teori og problemhåndtering

Kommunikasjonsprosesser og -ferdigheter

  • Oppfatte og forstå
  • Engasjere seg i muntlig og ikke-muntlig kommunikasjon
  • Lytting og respons
  • Skape godt klima for kommunikasjon
  • Anvende kommunikasjon i ulike kulturer og samfunn

Kommunikasjonskontekst

  • Identitet
  • Personlige relasjoner
  • Grupper og team
  • Organisasjon, ledelse, public relations og markedsføring
  • Massekommunikasjon
  • Digitale medier og nett

Læringsmål

Studentene skal få grunnleggende kunnskap for å kunne fortsette sine studier i public relations og markedskommunikasjon.

Eksamensform

  • Presentasjon: 30%
  • Flervalgseksamen: 70%