Kursbeskrivelse

Kommunikasjon

Introduksjon

Dette kurset er et introduksjonskurs for studenter som er interessert i public relations og markedskommunikasjon. Kurset dekker kommunikasjonsfaglig historie, det sentrale teoriapparatet i kommunikasjon, kontekster for kommunikasjon, og utfordringer som kommunikasjonsstudenter må være klar over. Studentene møter mange slags kommunikasjonsformer som anvendes i organisasjoner: personlig, små grupper, konsernkommunikasjon, markedsføring, organisasjonskommunikasjon, massekommunikasjon og interkulturell kommunikasjon. Kurset er utviklet for at studentene skal kunne bli kjent med kommunikasjonsfeltet, i et bredt og spennende perspektiv. Det skal legge et grunnlag for å kunne forstå kommunikasjonskonsepter som brukes i organisasjoner. Kursets hovedfokus er på individer, og på kommunikasjon som grunnleggende ferdighet for effektiv kommunikasjon mellom en organisasjon og dens INTERESSENTER.

Kursets innhold

Bakgrunn for kommunikasjon

  • Teoretisk bakgrunn
  • Historiske- og samtidsperspektiver
  • Stakeholder-teori og problemhåndtering

Kommunikasjonsprosesser og -ferdigheter

  • Oppfatte og forstå
  • Engasjere seg i muntlig og ikke-muntlig kommunikasjon
  • Lytting og respons
  • Skape godt klima for kommunikasjon
  • Anvende kommunikasjon i ulike kulturer og samfunn

Kommunikasjonskontekst

  • Identitet
  • Personlige relasjoner
  • Grupper og team
  • Organisasjon, ledelse, public relations og markedsføring
  • Massekommunikasjon
  • Digitale medier og nett

Læringsmål

Studentene skal få grunnleggende kunnskap for å kunne fortsette sine studier i public relations og markedskommunikasjon.

Eksamensform

  • Presentasjon: 10%
  • Skriftlig eksamen: 30%
  • Innleveringsoppgave: 60%