Kursbeskrivelse

PR - teorier og strategier

Introduksjon

PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (”corporate communication”) eller organisasjonskommunikasjon (”organizational communication”). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi en innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon.

Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i ”public relations”: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv.

Kursets innhold

  • PR /kommunikasjonens rolle i organisasjoner
  • PR-historie
  • Et teoretisk grunnlag for PR
  • Etikk, jus og profesjonalitet
  • Planleggingsprosessen
  • Medierelasjoner
  • Intern-/medarbeiderkommunikasjon
  • Relasjoner til lokalsamfunnet
  • Økonomiske relasjoner
  • PR i frivillig sektor
  • Samfunns- og myndighetskontakt
  • Virksomhetskommunikasjon/PR

Læringsmål

Studentene skal opparbeide en grundig forståelse for ledelse av ”public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon.

Spesielt vil studentene tilegne seg kunnskap om:

  • Grunnleggende kommunikasjonsteorier, modeller og fagterminologi som brukes i praktisk PR eller virksomhetskommunikasjon,
  • Grunnlaget for kommunikasjon som en ledelsesfunksjon og et instrument som hjelper organisasjoner å nå sine mål,
  • Hvordan media arbeider,
  • Grunnlaget for effektiv kommunikasjon og hvordan dette kan måles,
  • ”Issues management”/omverdensanalyse og organisasjonens samfunnsrolle,
  • Metode for strategisk kommunikasjonsplanlegging.

Eksamensform

  • Skriftlig eksamen: 20%
  • Innleveringsoppgave: 60%
  • Presentasjon: 20%