Kursbeskrivelse

Produkt og prisstrategi

Introduksjon

Formålet med dette kurset er å gjøre studentene i stand til å påta seg rollen som produktsjef i en bedrift eller organisasjon. Kurset er utformet for å gi kunnskap og ferdighet knyttet til produktledelse og prisstrategi. Gjennom kurset skal studentene lære å integrere kunnskap om forbrukeratferd, produkt (så vel varer som tjenester) og pris for å utvikle en konkurransedyktig produkt- og prisstrategi.

Kursets innhold

  • Produktledelse
  • Markedsplanlegging
  • Definere konkurransesituasjoner
  • Kategorianalyse
  • Konkurrentanalyse
  • Forbrukeranalyse
  • Reposisjonering av produkter
  • Produktutviklingsstrategi
  • Økonomiske og psykologiske faktorers betydning for prissetting
  • Forbrukeres reaksjoner på prisendring
  • Prissegmentering
  • Prising av produktkombinasjoner
  • Interaktiv eller dynamisk prising
  • Utvikle produkt- og prismix

Læringsmål

Etter fullført kurs skal studenten kunne

  • utarbeide ulike produkt og prisstrategier, samt redegjøre for hvordan disse kan påvirke bedriftens konkurransefortrinn.
  • forklare betydningen av forbrukeratferd for produkt- og prisstyring
  • beskrive hvordan man kan analysere markedet for å skaffe seg produktrelevant forbrukerinnsikt.
  • beskrive hvordan ulike aspekter ved produktvalg og prissetting påvirker forbrukeradferd og derved valg av produkt- og prisstrategi.

Eksamensform

  • Skriftlig eksamen: 30%
  • Innleveringsoppgave: 70%