Kursbeskrivelse

Tekst­forfatterkurs

Introduksjon

For å lykkes som aktør i PR og markedskommunikasjon, må man forstå prinsipper for god skriftlig kommunikasjon. Et dårlig skriftspråk svekker organisasjonens troverdighet utad, men også internt, spesielt for den som har skrevet teksten. Gode tekster starter med et godt forarbeid gjennom målrettet research, kartlegging og planlegging. Utformingen baseres på kunnskap, og tilpasses sjanger, modelleser og formål. I tillegg til å være godt skrevet, skal teksten også være korrekt med utgangspunkt i norsk standard.

Kunnskap tilegnet i dette kurset er verdifull og overførbar kompetanse til alt arbeid som forutsetter kommunikasjonsferdigheter.

Kursets innhold

Kurset er lagt opp etter pedagogiske prinsipper for å kunne utvikle et godt skriftspråk. Dette innebærer blant annet en hyppig veksling mellom korte forelesninger, lærerstyrt aktivitet i timene og arbeid på egenhånd. Tekstskaping som prosess gjennom deling og samarbeid er sentralt i kurset.

  • Hva er en tekst (sakprosa)?
  • Skape virkelighet gjennom tekst.
  • Målbærende tekster med ulike fortellerstemmer.
  • Sjanger som begrepet og strategisk grep.
  • Idériket: kreativitet, frihet og begrensning.
  • Troverdighet i tekst.
  • Språkets estetiske dimensjon.
  • Norsk standard.

Læringsmål

  • Mestre alle faser av skriveprosessen, helt fra idé og research til språkvask og korrektur
  • Kunne orientere seg i et sjangerlandskap i endring
  • Forstå hvordan egen tekst oppfattes av andre

Eksamensform

  • Innleveringsoppgave: 100%