Kursbeskrivelse

DIG XXX2 Viral kommunikasjon og engasjement (planlagt høst -19/vår-20)

Introduksjon

Kurset består av tre deler: Innholdsmarkedsføring, merkevarebygging og krisekommunikasjon. Det er forankret i teorier om markedskommunikasjon, overtalelse, påvirkningsmuligheter og effekter. Engasjement kan være både positiv og negativt. Sentrale tema er hvordan engasjement kobles til viral kommunikasjon, budskap og merkevarer. Et viktig mål i kurset er at studentene skal kunne analysere og bruk digitale medier i praksis.

  • Innholdsproduksjon og viral spredning
  • Digital historiefortelling og audiovisuelle virkemidler
  • Effekter av merkevarer
  • Merkeverdikjeden
  • Påvirkning av holdninger, brukeropplevelser og atferd
  • Kunderelasjoner, nettverkssamfunn og mobilisering
  • Kommunikasjonsarbeid før, under og etter en krise
  • Bruk av digitale medier i krisekommunikasjon

Kursets innhold

  • Grunnleggende kommunikasjonsteorier og modeller
  • Ulilke former for kommunikasjon
  • Relasjoner til interessegrupper, omdømme og samfunnsansvar
  • Funksjoner og verktøy innen PR, samt målemetoder
  • Teorier om påvirkning og overtalelse fra sosialpsykologi

Kurset går over to semester og består av 3 deler:

Del 1 Introduksjon til innholdsmarkedsføring

  • Digital historieforteller med bruk av audiovisuelle virkemidler
  • Prinsipper for god skriftlig og visuell kommunikasjon
  • Teamarbeid; design og grafisk arbeid i praksis
  • Introduksjon til kommunikasjonsstrategi og taktiske virkemidler, eks. «influensers»
  • Tekster, bilder og etisk dømmekraft

Del 2 Merkevarebygging og engasjement

  • Funksjoner og verktøy innen markedskommunikasjon
  • Aktivisme og brukeropplevelser, identitet og kultur
  • Publikums informasjonsbehandling og beslutningsprosesser
  • Modeller for holdninger og adferd, tillit og lojalitet

Del 3 Krisekommunikasjon

  • Negativ engasjement
  • «issue management», grunnleggende teorier
  • Utvikle strategier og planer for effektiv bruk av digitale medier før, under og etter krisen