Kursbeskrivelse

Kredittvurdering

Introduksjon

Gjennomføringen vil basere seg på flipped classroom-modellen.  Dette krever ekstra egeninnsats fra studentene og en velbalansert progresjon gjennom semesteret.

Formålet med kurset er å gi studentene en god innføring i metodikk for vurdering av kredittrisiko, både med utgangspunkt i en kritisk vurdering av historiske regnskapsdata, ved å fokusere på ulike typer forretningsrisiko og å vurdere virksomhetens planer og ledelsens evner til å implementere disse.

Kurset er delt opp i tre hoveddeler.  I den første delen tar vi for oss kredittvurdering på et generisk nivå og problematiserer bruken av regnskapsinformasjon og metodikk for tradisjonell regnskapsanalyse.  I kursets andre del vurderer vi bransjespesifikke utfordringer og tilhørende forretningsrisiko og i kursets tredje del ser vi på mer virksomhetsspesifikke problemstillinger for å skape en mer helhetlig sammenheng.

Kursets innhold

Del 1 - Tradisjonelle analyseområder

  • Regnskapene som informasjonskilde
  • Måling av vekst og lønnsomhet
  • Likviditet og operasjonelt handlingsrom
  • Sensitivitetsanalyser

Del 2 - Bransjemessige forhold

  • Risikoforståelse
  • Gründerkultur vs. etablert næringsvirksomhet
  • Analyse av varehandelsvirksomheter
  • Analyse av tjenesteytende virksomheter
  • Analyse av fast eiendom
  • Anslyse av oppkjøp og andre investeringsprosjekter

Del 3 - En helhetlig vurdering

  • Analyser av strategier, planer og budsjetter
  • Evnen til å kunne styre målrettet og effektivt
  • Litt om verdsettelsesmetodikk

Læringsmål

Etter endt kurs skal studentene har en forståelse av:

  • Hva slags informasjon man kan hente fra finansregnskapene og hvordan historiske regnskapsdata må tolkes og korrigeres individuelt for å øke sin utsagnskraft
  • Den iboende risikoen i næringsvirksomheter, med spesiell fokus på bransjemessig forretningsrisiko
  • At langsiktig kredittengasjement krever en vurdering av virksomhetenes evne til å styre målrettet og effektivt og at man klarer å implementere verdiskapende strategier
  • Forskjellene mellom virksomhetenes bokførte egenkapital og antatte markedsverdi og grunnleggende metodikk for å verdsette virksomheter.

Eksamensform

  • Innleveringsoppgave: 100%