Kursbeskrivelse

Marked, kriser og miljø

Introduksjon

Kurset tar opp markedsøkonomi som økonomisk system og ser på hva som er styrker og utfordringer med dette. Utgangspunktet er Adam Smiths syn, slik han la det fram i sitt banebrytende verk Nasjonenes Velstand fra 1776. Deretter blir ideer fra kjente økonomer helt fram til i dag presentert, både tilhengere av markedsøkonomi og de som har vært mer kritiske.
Det gjennomgripende tema er markedsøkonomiens muligheter og problemer knyttet til næringslivets, statens og det enkelte individs rolle og atferd i samfunnet. Moderne økonomisk teori som også vurderer markedets funksjoner ut fra aktørenes tilgang på informasjon og psykologiske faktorer blir også trukket inn. Markedsøkonomiens globale og nasjonale utfordringer i dag, for eksempel kriser, miljø- og ressursutfordringer og inntektsfordeling vil bli drøftet i lys av de ideene som gjennomgås i kurset.

Kursets innhold

  1. Adam Smiths teori om den usynlige hånd og det frie marked.
  2. David Ricardo, Thomas Malthus, John Stuart Mill, frihandel, proteksjonisme og økonomisk utvikling.
  3. Leon Walras, Carl Menger, Stanley Jevons, Alfred Marshall og Vilfredo Pareto. Den nyklassiske teorien om fullkommen konkurranse
  4. Thorstein Veblen og John K Galbraith. Kritikken av den nyklassiske teorien
  5. Joan Robinson og teorien om ufullkommen konkurranse
  6. John Maynard Keynes' teori om kriser og arbeidsledighet. Paul Krugman og nykeynesianismen.
  7. Karl Marx og Joseph Schumpeters syn på hvorfor kriser oppstår.
  8. Alfred Pigou og de senere miljøøkonomene.
  9. Friedrich Hayek, Milton Friedman og de markedsvennlige økonomene i etterkrigstiden
  10. Joseph Stiglitz og Georg Akerlof. Konsekvensen av mangel på informasjon i markedene.
  11. Robert Shiller og Hyman Minky. Om årsaken til finanskrisen i 2008.
  12. Daniel Kahneman: Begrenset rasjonalitet

Læringsmål

Etter kurset skal studentene ha:

  • Etablert kunnskap om hva som er de grunnleggende mekanismene i en markedsøkonomi, slik Smith beskrev dette.
  • Opparbeidet forståelse for hvilke forutsetninger som lå bak Smiths modell
  • Tilegnet seg kjennskap til konsekvensene av ulik organisering av produksjons- og konsumsiden for hvordan markedene vil fungere.
  • Tilegnet seg kjennskap til hvilke faktorer som kan påvirke en markedsøkonomi over tid, spesielt effekten av ny teknologi og andre endringer i produksjonsbetingelser, samt i inntektsforhold og konsumvaner.
  • Opparbeidet kunnskap om ulike syn på myndighetenes rolle i en markedsøkonomi, for eksempel det å møte dagens ressurs- og miljøutfordringer på en best mulig måte.
  • Etablert kjennskap til den rolle informasjon og kommunikasjon har for markedsøkonomien, herunder effekten av assymetrisk informasjon i markedene.
  • Etablert kjennskap til hvilke forutsetninger om atferd ligger bak handlinger i markedene, herunder full og begrenset rasjonalitet og den rolle økonomiske og sosiale insentiver kan spille.

Eksamensform

  • Innleveringsoppgave: 100%