Bachelorstudier

Retail Management

Forbruk vil aldri forsvinne, men vanene våre endrer seg raskere enn noensinne. For å overleve i fremtidens varehandel må du kunne lede innovasjon og videreutvikling. Lyst til å forstå hva som får kundene til å velge en butikk framfor en annen? Vil du være med å utvikle fremtidens handel? Da kan Retail Management være noe for deg!

Forretningsutvikling i den nye varehandelen

Nesten daglig blir vi møtt med «butikkdød» i fete typer i form av avisoverskrifter. Samtidig er et av verdens mest lønnsomme selskaper – også en butikk. Hvordan i all verden kan det ha seg?

Forklaringen er at Amazon, i tillegg til å være en butikk, også er verdens største internettselskap. Teknologigiganten tok avskjed med den utdaterte definisjonen av en butikk allerede i 1998 da de begynte å selge musikk og filmer på nett. I streamingens tidsalder er denne forretningsmodellen også for lengst utdatert. Nøkkelen til Amazons globale dominans er evnen til hele tiden endre seg i takt med digitaliseringen av samfunnet.

Det er likevel mye som er likt som før. Digital som fysisk handel krever kunnskap om logistikk, økonomi, ledelse og strategi. Den største forandringen er at internett har skapt en situasjon hvor det beste av begge verdener er nødvendig for å overleve. Derfor tilbyr Amazon også fysiske butikker, og maten vår kan også bestilles på nett. Vinnerne i den nye varehandelen er de som er forstår markedet og klarer å skape gode kundeopplevelser. Så enkelt, og så vanskelig.

Hva lærer du?

For å ruste deg til å lede innovasjonsprosesser og videreutvikle fremtidens varehandel, lærer du i dette programmet blant annet om:

  • Nettbutikk. Digitalisering har snudd opp ned på varehandelen. Du vil lære å vurdere nytten av digitale forretningssystemer, hvordan man kan dra nytte av data i varehandel og hvordan e-handel fungerer i praksis.
  • Forretningsutvikling. Du vil lære mye om markedsføring i utvidet forstand, som hvordan du basert på innsikt kan forbedre eller skape nye forretningsmodeller. Det innebærer blant annet analyser av markeder og konkurrenter og innovasjonsarbeid.
  • Brukeropplevelser. Du vil lære hvordan du kan utnytte fysisk og digitalt mulighetsrom til å skape helhetlig brukervennlighet. Du må forstå hvorfor kundene dine velger som de gjør, og hvordan du kan presentere varene dine på best mulig måte.
  • Økonomi. Du vil lære å foreta økonomiske vurderinger og analyser gjennom fag som regnskap, statistikk og finans. Økonomi er bærebjelken i de aller fleste bransjer, også i varehandelen.
  • Logistikk. Logistikken innebærer å ha de riktige produktene på riktig sted til riktig tid. For å få til det må man både kunne planlegge innkjøp og beregne lager og transportkostnader. Man må forstå leveringsservicens viktighet som et konkurranseelement samt hvordan det påvirker kostnadene.
     
}

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre, et høstsemester og et vårsemester. Her kan du se hvilke fag som inngår i studiet og hvilket semester de gjennomføres. Studieplaner oppdateres årlig i juni. Vi tar forbehold om endringer.

Fordypninger

Som student på dette studiet har du mulighet til å sette deg nærmere inn i fagene du er interessert i gjennom en fordypning.

Muligheter i studietiden

Du har mange muligheter som student på Retail Management. Hvis du kan tenke deg å studere i utlandet, kan du ta utveksling i et semester. Har du mer lyst på konkret arbeidserfaring kan du ta et internship hos en bedrift.

Eller så kan du velge å gå dypere i fagene du er interessert i, enten med en fordypning eller med en bred rekke valgkurs.

Stipend

Har du et høyt karaktersnitt fra videregående? Da kan du søke på et stipend som dekker skolepenger for Bachelor i Retail Management.

Internship

Som heltidsstudent får du mulighet til å skaffe deg verdifull arbeidserfaring mens du studerer.

Motta nyheter fra BI

Utveksling

Få internasjonal erfaring i løpet av studiet! BI har utvekslingsavtaler med skoler i 47 land.

Hva kan du bli?

Norsk varehandel er en av landets største næringer. Den utgjør 10% av landets verdiskapning og ansetter 360 000 mennesker.

Næringen kan deles opp i 40 bransjer som alle står foran store utfordringer i årene fremover. Sterk konkurranse og ny teknologi gjør at bransjene stadig leter etter kvalifiserte medarbeidere.

Etter utdanningen i Retail Management kan du eksempelvis starte din egen butikk, lede butikksentre eller jobbe innenfor de mange leddene som berører varehandelen. De store kjedene trenger også mer kompetanse til sine stillinger i sentrale administrasjoner.

Det er mange muligheter, blant annet innen:

  • Markedsanalyse. Bruk ferdighetene dine til å lære mer om kundene.
  • Butikkutvikling. Jobb med å finne spennende konsepter som øker butikkenes lønnsomhet.
  • Konsulent. Hjelp butikker og kjeder med å løse ulike problemstillinger. Du får innblikk i mange ulike bransjer, og en variert arbeidsdag.
  • Reklame. God og kreativ reklame, både i tradisjonelle og sosiale medier, er viktig for å skille seg ut i markeder med høy konkurranse.
  • Logistikk. Butikkjeder er veldig opptatte av å optimalisere drift. Hvis du er flink med tall er dette en god mulighet å sikte seg etter.
  • Franchiser. Mange unge ønsker i dag å bli franchise-taker, noe som betyr at de eier og driver sin egen butikk etter et velkjent kjedekonsept. Rema 1000 og Narvesen/7-11 er gode eksempler på dette.

Tora Sandven Salgskoordinator, Lerøy Seafood Bachelor i Retail Management Sender norsk sjømat til Europa

Hva kan du studere videre?

Hvis du er interessert i å studere videre etter fullførte studier så er en master i ledelse og organisasjonspsykologi godt egnet, spesielt hvis du sikter deg inn på lederstillinger høyere opp i en bedrift. En master i strategisk markedsføringsledelse passer også godt til kunnskapene du får i dette studiet.

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Kontakt oss for mer informasjon.

Hvis du er en nåværende bachelorstudent på BI kan du gå til studentportalen for å se hvilke kurs du trenger for å kvalifisere for de forskjellige mastergradene. Logg deg inn og gå til din studieplan for å se en oversikt.

Opptakskrav

Du trenger generell studiekompetanse og 35 konkurransepoeng for å komme inn på dette studiet. Usikker på om dette gjelder deg? Les mer om krav og unntaksregler:

Pris

  • 1. år kr 69.000,-
  • 2. år kr 69.000,-
  • 3. år kr 69.000,-

Prisene gjelder for studieåret 2020/21 og justeres årlig etter normal prisøkning i samfunnet forøvrig. 

Som student på BI har du mulighet til å søke om lån og stipend fra Lånekassen.

BI er en uavhengig kunnskapstiftelse. Det betyr at et eventuelt overskudd går tilbake til skolen i form av utvikling av studiene og mer forskning.

Søk nå