Innovasjon
Dette kurset dreier seg om å finne nye løsninger gjennom innovasjon og kreativitet. Du vil tilegne deg kunnskap om teorier og perspektiver for innovasjon i varer og tjenester. Utviklingen av nye produkter krever en bredde av verktøy og teknikker.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor innovasjon?
I den senere tid har vi vært vitne til en sterk fremvekst av elektroniske tjenester, bare i Norge er hele 94 % av befolkningen på nett, og på små bærbare datamaskiner som nettbrett og smarttelefoner. Dette gir grunnlag for helt nye tjenester, men også helt nye forretningsmodeller. Vi er inne i en rivende utvikling hvor vi kontinuerlig må finne nye løsninger på gamle problemer, men også nye løsninger på helt nye problemer. Fremveksten av elektroniske tjenester gir grunnlag for nye løsninger: innovasjon. I dette kurset snakker vi om forbedring av etablerte tjenester som renovering og utvikling av nye tjenester som innovasjon.
Emneoversikt
Del 1: Service
- Den moderne servicekunden
- Modell for moderen tjenesteyting
- Interne ressurser
- Sannhetens øyeblikk
- Eksterne resultater
- Merkevarens rolle
- Moderne tjenesteyting i et nøtteskall
Del 2: Innovasjon
- Innovasjonsfaser
- Renovering
- Innovasjon
- Trendspotting
- Verdifulle innovasjoner
- Kommersialisering
Hvem passer kurset for?
Kurset vil passe spesielt for studenter på ulike utdanningsprogrammer og som har tjenester og innovasjon som interesse. I tillegg passer kurset for ledere av tjenesteytende virksomheter, som vil bli oppdaterte og inspirerte.
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer.
Webinarer kjøres mellom kl. 17.00 - 21.00 fra mandag til torsdag.
Merk at tidspunkt/dager kan avvike. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Dette kurset er basert på kunnskaper studentene har tilegnet seg gjennom andre markedsføringskurs i løpet av studiet.
-
Det vil bli gjennomført en skriftlig innlevering og 1 time multiple choice eksamen.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Obligatorisk litteratur:
Bok: Digital forretningsforståelse: fra store data til små biter - Tarjei Alvær Heggernes, 2023
Bok: Digitaliseringsledelse - Jon Iden, Kjersti Berg Danilova, Karen Sæbbø Osmundsen, Jon Iden, 2022
Et utvalg av artikler og videoer som benyttes i undervisningen vil bli gjort tilgjengelige for nedlasting fra læringsplattformen Itslearning etter studiestart.
Anbefalt litteratur:
Artikkel: Ask, measure, learn: using social media analytics to understand and influence customer behavior - Lutz Finger, Soumitra Dutta, Mary Treseler, Ann Spencer, Randy Comer, Rebecca Demarest, 2014
Mer informasjon om litteratur vil bli gitt på studenportalen til studenter som er tatt opp på kurset. Det vil også bli gitt informasjon ved kursstart om bruk av den forskjellige litteraturen og andre kilder. -
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Les mer om finansiering her. -
- Nina Vogt, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
"Det viktigste for bedriften er å skape verdi for kunden. I dette kurset stiller vi oss derfor det sentrale spørsmålet: Hvordan skape verdifulle innovasjoner og opplevelser for kunden?"
Høyskolelektor, Institutt for markedsføring
Timeplan
Gjennomføring Bergen og Stavanger: høst 2023
Nettstudier: høst 2023
Studiestart nettstudier: mandag 21. august.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 13 650 kr
- Bergen, Stavanger, Nettstudier