Service og innovasjon
I dette kurset snakker vi om forbedring av etablerte tjenester som renovering og utvikling av nye tjenester som innovasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
Hvorfor Service og innovasjon?
I den senere tid har vi vært vitne til en sterk fremvekst av elektroniske tjenester. Årsaken er utbredelsen av internett, i Norge er hele 94 % av befolkningen på nett, og små bærbare datamaskiner, som nettbrett og smarttelefoner. Dette gir grunnlag for helt nye tjenester, men også for helt nye forretningsmodeller. Vi er inne i en rivende utvikling hvor vi kontinuerlig må finnen nye løsninger på gamle problemer, men også helt nye løsninger på nye problemer. Fremveksten av elektroniske tjenester gir grunnlag for nye løsninger: innovasjon.
I dette kurset snakker vi om forbedring av etablerte tjenester som renovering og utvikling av nye tjenester som innovasjon. Det utvidede innovasjonsbegrepet inneholder elementer knyttet til utvikling av noe nytt, samt forhold ved å forbedre det tjenestetilbudet man allerede har. Men, ingen innovasjon eller renovering er vellykket uten at kundene opplever det nye som bedre enn det gamle og vil ta det i bruk. Her ligger betingelsen for den kommersielle suksessen.
Emneoversikt
Del 1: Service
- Den moderne servicekunden
- Modell for moderen tjenesteyting
- Interne ressurser
- Sannhetens øyeblikk
- Eksterne resultater
- Merkevarens rolle
- Moderne tjenesteyting i et nøtteskall
Del 2: Innovasjon
- Innovasjonsfaser
- Renovering
- Innovasjon
- Trendspotting
- Verdifulle innovasjoner
- Kommersialisering
Praktisk informasjon
-
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og tilbakemelding på obligatoriske oppgaver. Felles tilbakemelding på oppgavene (arbeidskravene) vil bli gitt i plenum etter hver innlevering.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Dette kurset er basert på kunnskaper studentene har tilegnet seg gjennom andre markedsføringskurs i løpet av studiet.
-
Kurset avsluttes med en tre timers individuell, skriftlig eksamen.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Nina Helene Vogt Høyskolelektor - Institutt for markedsføring