Customer and Market Analytics
Lær å utnytte tilgjengelige data som et konkurransefortrinn ved å utvikle markedsføringsferdigheter for det neste tiåret. Kurset gir deg ferdigheter til å forstå og utnytte analytics som verdiskaper for din bedrift.
- Engelsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 45 500 kr
- Oslo
- Se timeplan
HVORFOR Customer and Market Analytics?
Aldri før har ledere hatt så god tilgang til informasjon om sine kunder, samarbeidspartnere og konkurrenter; likevel blir de desto mer kritisert for at innsikten deres får liten praktisk verdi.
I dette kurset lærer vi deg å øke effektiviteten av dine egne markedsbaserte beslutninger. Vår «Forklar-Vis-Gjør»-tilnærming til undervisningen kombinerer vanlige forelesninger med diskusjoner i klasserommet, case-studier og praktiske øvelser i Excel.
Vi går ikke dypt inn i statistikken og matematikken bak metodene og verktøyene, men gir deg heller en forståelse for hvordan modellen kan brukes, hvordan den intuitivt fungerer i praksis, hvilke data du trenger og hvordan du kan evaluere utbyttet fra analysene.
EMNEOVERSIKT
- Analysering og visualisering av dine kunde- og produktdata
- Hvordan forstå og segmentere kunder og markeder, samt identifisere fremtidige nøkkelkunder
- Merkevarens posisjon i forhold til konkurrenter og strategier for å styrke posisjonen
- Implementering av praktiske verktøy for utvikling av nye produkter, og hvordan kalkulere hvor mye kunder er villige til å betale for nye eller endrede produkter og tjenester
- Utvikling og måling av effekten av lojalitetsprogrammer, markedskampanjer, multikanalsmarkedsføring og sosiale medier
- Hvordan evaluere optimal ressursfordeling fordelt på ulike produkter, kanaler og salgsapparater
"Jeg kan trygt si at dette kurset svarte til forventningene mine. Alle de nye ferdighetene vi lærte! Matilda er en fantastisk lærer, som oppmuntrer oss til å tenke bredere og dykke dypere."
Tidligere student
"Dette kurset gir deg et sett med ferdigheter som vil være nyttige i viktige beslutningssituasjoner. Matilda var en utmerket foreleser. Hun har evnen til å gjøre komplekse ting enkle, og har lært oss markedsføringskunnskap for fremtiden."
Tidligere student
HVEM PASSER PROGRAMMET FOR?
For de som skal lese og bruke analysene:
- Forretningsutviklere og konsulenter som må forstå hvordan analytics kan skape verdi for kundene deres.
- Beslutningstakere og ledere som ønsker å forstå hvordan analytics kan brukes til å skape resultater og lønnsomhet, fremfor å blindt stole på output fra analytikere.
For de som ønsker å gjøre analysene selv:
- Produkt-, merkevaresjefer og markedsførere som har behov for å forstå hvordan de bedre kan utnytte data og kjøre analysemodeller på enklere og mer intuitive måter.
- De som har god kompetanse innen analytics, men som jobber stadig mer strategisk og derfor må utvikle forretningsforståelsen for å dekke gapet mellom analytics og strategi.
"Det har vært en bratt og interessant læringskurve. Jeg har definitivt lært mer enn jeg forventet da jeg meldte meg på dette kurset."
Tidligere student, Creating Value with Customer and Market Analytics
"Jeg valgte akkurat dette kurset da jeg har stor tro på at datainnsikt og -forståelse vil være essensielt fremover. Du får en verktøykasse med deg som gjør at du kan anvende kunnskapen du har tilegnet deg umiddelbart, og med denne kunnskapen vil du skape stor verdi for bedriften du er ansatt i. "
Markedssjef i Tafjord Marked AS.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Studiebelastningen er fordelt på nettbasert undervisning og undervisning på campus. Se timeplanen for mer detaljer.
Du må også beregne tid til veiledning, selvstudium, gruppearbeid og eksamen.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
Grunnleggende engelskkunnskaper anbefales.
-
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Den 72 timers individuelle hjemmeeksamen utgjør 40% av den totale karakteren og består av to deler som skal leveres inn samtidig. Summen av karakterene (0-100 poeng) fra de to innleveringene vil bidra til den totale karakteren for hjemmeeksamen. Studenten skal sette inn begge innleveringene i et samlet PDF dokument innen eksamenslutt.
Del 1: Løsning på minst tre (3) case-studier gjennom kurset (30%): Gjennom online øvelser i kurset vil studentene bli bedt om å løse case-studier og lage 1-2 power point sider av deres løsningsforslag. Studenten burde velge 3 av hans/hennes løsningsforslag som skal lastes opp til Insendi og inkludere dem i et PDF dokument.
Del 2: Selvrefleksjon over læringsutbytte (10%): I denne kortsvars oppgaven skal studentene analysere læringsutbytte fra online aktivitetene og reflektere hvordan de har brukt denne læringen i praksis (eller deres tanker om hvordan det kunne bli brukt).
Både semesteroppgaven og hjemmeoppgaven er basert på anvendelsen av de konsepter og verktøy man har lært i løpet av kurset. Dette åpner for at man kan dra nytte av ferdighetene man har tilegnet seg til å ta for seg sin egen bedrifts data i den avsluttende prosjektoppgaven.
-
Undervisningen gjennomføres på engelsk. Du må som hovedregel besvare din eksamen på kursets undervisningsspråk.
Pensumlitteratur er på engelsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i etterkant av studiestart. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
FORELESER
Matilda Dorotic er førsteamanuensis ved institutt for markedsføring. Hennes forskningsinteresser dreier seg blant annet om kundeengasjement, kundeverdi og ledelse, samt effekten av belønnings- og lojalitetsbaserte ordninger. Nylig har hun også forsket på hvordan ledere kan analysere virkningen av big data og sosiale medier.
Timeplan
Oslo: Gjennomføring vår 2023
Datoer kommer.
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Engelsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 45 500 kr
- Oslo