Introduksjon
I dette kurset lærer du en metodikk for å utvikle merkevarestrategi i praksis. Vi arbeider med en oppdragsgiver (en norsk merkevare) og går steg-for-steg gjennom prosessen med å utvikle en merkevarestrategi. Målet er å gi deg praktisk erfaring, slik at du er godt rustet til å lede slike strategiprosesser i arbeidslivet.
I løpet av kurset arbeider vi med å fremskaffe forbruker- og markedsinnsikt, analysere merkevarens nåsituasjon, formulere en klar merkestrategi og foreslå tiltak. En viktig del av kurset er å samle inn kvalitative data fra forbrukere og kunne analysere disse dataene for å få en bedre forståelse av merkevarens styrker og anbefale tiltak.
Vi vil også gjøre et dypdykk i utvalgte tema knyttet til kommunikasjon og andre merkebyggende tiltak, slik som markedsføring i sosiale medier (Facebook, Instagram, TikTok mv.), samarbeid med influensere og andre opinionsledere, markedsføring i podcast, produktplassering og posisjonering på bærekraft.
BST3115 Merkevarestrategi bygger på, og er en praktisk videreføring, av MRK3564 Branding.