Introduksjon
Virkelig innovative, disruptive teknologier og innovative utviklingsprosesser vil være nødvendig for å skape innovasjoner som vil løse verdens problemer. Sentralt i en designdrevet innovasjonsprosess ligger forståelsen av kundenes behov, både nåværende og fremtidige. Ved å lage produkter som tilfredsstiller kundenes latente behov, kan bedriftene tilby produkter som kundene har ønsker seg og er villig til å betale for. Produkter med emosjonell gjenklang hos kundene har lettere for å lykkes i markedet.
Kurset introduserer studentene for prinsippene for designdrevet innovasjon, med det formål å lære dem designtenkning og andre praktisk orienterte designverktøy. Gjennom kurset vil studentene få grunnleggende forståelse for brukerens behov og følelsers betydning for innovasjon. Studentene vil øve på ulike designmetoder og verktøy, inkludert observasjon, behovsliste, personas og storyboards. Med disse verktøyene vil studenten kunne skape innovasjoner som kommuniserer empati og resonerer med kundene på et følelsesmessig nivå. Studentene vil lære om og øve på den designdrevne designprosessen gjennom en rekke forelesninger og praktiske øvelser.