- Norsk
- BIK 2941
- 7.5 Studiepoeng
Introduksjon
Digitale teknologier som stordata, maskinlæring, sensorer og skytjenester har for lengst gjort sitt inntog I norske private og offentlige virksomheter. Digitalisering av varer, tjenester og prosesser fører til nye og disruptive forretningsmodeller, som har stor påvirkning på og transformerer de fleste sektorer i nærings- og arbeidsliv. Kurset gir en overordnet forståelse for hvordan ulike digitale teknologier og data griper inn i virksomheters verdiskaping. Vi tar for oss hvordan virksomheter kan bruke data og digitale teknologier som ressurser for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn, samt hvordan økt grad av samhandling internt og eksternt, og delekultur påvirker strategisk tenkning, bedriftskommunikasjon, markedsføring og innovasjon.
Kursets innhold
Det digitale nettsamfunnet: store data, nettskyen, tingenes internett
Digital økonomi, transaksjonskostnader, nettverkseffekter
Teknologistøttet verdiskaping
Forretningsmodeller og forretningsutvikling for digitalisert forretningsdrift
Forretningssystemer, systemarkitektur og teknisk gjeld
Gevinstperspektivet; styringsgevinster, rasjonaliseringsgevinster, organisatoriske gevinster, markedsgevinster
Sosiale nettverk, web, søk og forbrukeratferd på nett
Strategisk forankring, spørre, lytte, måle, lære
Sosial CRM; Involvering, kommunikasjon og beslutningsstøtte
Digital markedsføring
Sikkerhet, juss og etikk
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.