-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Innovasjon og organisering i helsetjenesten

Introduksjon

Diagnosen er kjent; vi blir flere eldre og flere kronisk syke, og det blir for få hender i helsetjenesten i fremtiden. Resepten er også klar: utformingen av tjenestene fornyes. Det forutsetter et innovativt tankesett i hodene til helsepersonell og pasienter, helseleverandører og ikke minst politikere. Men vilje er ikke nok, det må praktiske tiltak til.

Helsesektoren er under press. Vi blir stadig eldre, flere får livsstilssykdommer og forventningene våre til helsehjelp øker. Skal helsesektoren klare å hjelpe alle som trenger det, må vi tenke nytt om dagens helsetjenester. Ledere i helsetjenesten må gå foran og helsemyndighetene må legge til rette for gjennomføringen. Det er nå det gjelder!

I dette programmet får du kunnskap om hvordan vi får til innovasjon i organisasjonen. Du lærer blant annet om hvordan vi:

  • rigger helsesystemet slik at det gir rom for innovasjon,
  • sørger for at vi finner riktig løsning på en utfordring,
  • sørger for at en innovasjon implementeres i det daglige arbeidet og
  • måler effekten av en innovasjon.

Alle ønsker seg pasientens helsetjeneste der kvalitet og pasientsikkerhet kommer først. Politikere og befolkningen forventer mer tverrfaglig samarbeid, og at ny teknologi og nye praksiser skal gi bedre pasientbehandling. Det blir stadig viktigere med bedre samhandling, både innad i og på tvers av organisasjoner, og mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Denne utviklingen utfordrer sykehusenes og den kommunale helsetjenestens evne til å omstille seg og helseutøveres kompetanse. Dette kurset tilbyr derfor kunnskap om innovasjon, helserett, helseøkonomi og praksisbasert kunnskap om hvordan innovasjon og endring kan gjennomføres. Det legges stor vekt på å introdusere metodikk og praktisk kunnskap om innovasjon og forbedringsarbeid.

Etter gjennomgått studium forventes det at du har fått innsikt i hva som hemmer og fremmer innovasjon i helse, med vekt på sammenhengen mellom helseøkonomiske, rettslige og organisatoriske rammer. Du lærer det om å lede innovasjonsprosesser. Lederrollene i helsetjenesten har tradisjonelt vært profesjonsavhengige. Det er i mindre grad tilfelle i dag med stadig økende behov for tverrfaglig samarbeid. Realkompetanse kombinert med dokumenterbar og kvalifisert etterutdanning gir gode muligheter for å mæte nye utfordringer. Programmet legger vekt på dialog, refleksjon og læring med utgangspunkt i helsetjenestens grunnleggende ledelses- og styringsutfordringer.

Kursets innhold

Undervisningen har innovasjon og organisering i helsetjenesten som hovedtema, og tar for seg ulike temaer knyttet til innovasjons- og forbedringsarbeid. I tillegg til innovasjon, helserett og helseøkonomi, introduseres verktøy og praktisk kunnskap. Hva som skal til for å utvikle nye helsetjenester. Dette inkluderer innovasjonsmetodikk for å utforske, forstå og utvikle fremtidens helsetjenester med prosessverktøy. Undervisningen adresserer forhold som kan redusere risiko og gi bedre kontroll over kostnader i nye helsetjenester. 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.