-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Innovasjonsledelse

Introduksjon

Ledelse av innovasjonsprosjekter og utvikling av innovasjonsstrategi blir stadig viktigere i arbeidslivet. Dette kurset skal gi studentene en grundig forståelse for den komplekse oppgaven det er å lede innovasjon i og på tvers av virksomheter. Vi vil i hver samling koble teori og praksis, blant annet via gjesteforelesere fra ulike bedrifter og organisasjoner, og case-løsning. Innovasjon behandles tverrfaglig i skjæringspunktet mellom markeder, teknologi og organisering. Forelesninger, klassediskusjoner og gruppearbeid, i tillegg til utvalgt litteratur, vil hjelpe studentene til å forstå et utfordrende og viktig tema.

Studentene vil veksle mellom å jobbe med case-løsninger hentet fra reelle virksomheters innovasjonsutfordringer, og fordypning i faglitteratur om innovasjonsledelse. Eksempler på slike case kan være smarte IT-løsninger for helsetjenester, produktutvikling for matindustrien, og kommersialisering av miljøteknologi. De siste årene har man blitt stadig mer oppmerksom på betydningen av innovasjon og entreprenørskap. Dette feltet har fått høy prioritet av den norske regjeringen, som lanserte stortingsmeldingen "Et bærekraftig og nyskapende Norge", høsten 2008.

I kombinasjon med bestått Bacheloroppgave i Innovasjonsledelse, 15 studiepoeng vil dette kurset gi fagfordypning i Innovasjonsledelse på vitnemål for Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon eller Bachelorstudiet i markedsføring.

OBS!
Kurset har noe overlapp med kurset ELE 3701 Innovasjon og entreprenørskap (7.5 studiepoeng). En kombinasjon av disse to kursene vil ikke godkjennes som del av en bachelorgrad.

Kursets innhold

  • Introduksjon: Hva er innovasjon?
  • Former for innovasjon, og Innovasjon som kjernevirksomhet
  • Hvordan forme 'den innovative organisasjon'?
  • Utvikling av innovasjonsstrategi
  • Søk: åpen innovasjon og nettverk
  • Innovasjonspolitikk
  • Velg: beslutninger under usikkerhet
  • Gjennomfør: utvikling av produkter og tjenester
  • Utvikling av nye markeder
  • Betydningen av entreprenørskap og nye selskaper for innovasjon
  • Hvordan fange verdi fra innovasjon? Verdi, ytelse, kunnskap
  • Den innovative organisasjon II: Innovasjonsprosesser og læring

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.