-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Kommunikasjon i organisasjoner

Introduksjon

For å kunne nå sine mål er de fleste moderne organisasjoner helt avhengige av sine ansattes holdninger, følelser, relasjoner og ferdigheter. Motivasjon og en følelse av eierskap og identitet skapes innenfor den organisasjon som det enkelte individ tilhører. En følelse av deltakelse, tillit, åpenhet og troverdighet bygges blant annet som et resultat av det kommunikasjonsklima som råder i organisasjonen.

Dersom du spurte en gruppe ledere hva de gjorde på jobben i dag, ville svarene du fikk trolig indikere at de fleste av dem brukte det meste av tiden sin til å kommunisere på en eller annen måte. Å lede møter, ringe kunder, sende e-post til kolleger, skrive brev til myndigheter, diskutere prosjekter med medarbeidere, gi og få råd fra ansatte, samt å småprate med kolleger – er alle eksempler på hva som i stor grad fyller hverdagen til personer med lederansvar. I henhold til internasjonale studier kan man estimere at ledere bruker om lag tre fjerdedeler av sin arbeidstid på å kommunisere. Denne kommunikasjonen foregår for en stor del innad i egen organisasjon, men også utad mot organisasjonens omgivelser (ofte representert ved enkeltpersoner i andre organisasjoner).

Kommunikasjon er grunnlaget for det meste som skjer i en organisasjon. Uten kommunikasjon kunne man ikke utøve ledelse, motivere medarbeidere, fatte og implementere beslutninger, forhandle eller gjennomføre endringer. Ved fravær av kommunikasjon vil de ansatte ofte ikke vite hva de skal produsere og langt mindre hvorfor de skal produsere det. Ofte er det slik at når en organisasjon støter på alvorlige problemer, er problemer med kommunikasjonen et sentralt element i problembildet.

Dette programmet tar sikte på å gi deltakerne teoretisk innsikt og praktiske verktøy innenfor feltet organisasjonskommunikasjon. Programmet vil illustrere hvordan slik kunnskap kan ha relevans både for arbeidsområder som endringskommunikasjon, motivasjon, og kommunikasjon ved fusjoner/fisjoner og nedbemanning. Det vil også dekke temaer som identitet, organisasjonskultur, beslutningstaking, nye medier, interpersonlig kommunkasjon og kommunikasjon i grupper. Med kompetanse fra dette Master of Management Programmet blir deltakerne bedre kvalifisert til å ta på seg lederansvar innenfor organisasjonskommunikasjon i bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomhet.

Kursets innhold

  • Organisasjonskommunikasjon – perspektiver, begreper og paradigmer
  • Interpersonlig kommunikasjon
  • Kommunikasjon i smågrupper og team
  • Mutual learning
  • Storytelling
  • Ledelses- og organisasjonsteori
  • Ledelseskommunikasjon
  • Kommunikasjon i formelle og uformelle nettverk
  • Kommunikasjon av endring
  • Identitet, forpliktelse og motivasjon
  • Organisasjonskommunikasjoni ditigale kanaler
  • Kommunikasjonsdiagnose og -revisjon av interne kanaler
  • Krysskulturell kommunikasjon

Oversikt over samlingene

1. SAMLING

KOMMUNIKASJON MELLOM INDIVIDER , I GRUPPER, KOMMUNIKASJON OG LÆRING

Delmål
Denne samlingen har til formål å gi studentene en oversikt over utfordringer og verktøy med hensyn til kommunikasjon mellom enkeltindivider, samt kommunikasjon i grupper og team. Studentene vil også lære om the mutual learning model - om kommunikasjon og læring.

Kort beskrivelse
Interpersonlig kommunikasjon er den prosess hvor mening overføres mellom individer. Det er en helt sentral komponent i den atferd individer har i organisasjoner. Å lykkes med interpersonlig kommunikasjon er en forutsetning for å skaffe seg et arbeid, for å lykkes i et arbeid, samt for å være en god kollega, underordnet og leder. Når den gjennomsnittlige ansettelsestiden på hvert arbeidssted synker under fem år og folk i gjennomsnitt får fler enn ti arbeidsforhold gjennom yrkeskarrieren, er evnen til å tilpasse seg nye grupper og kolleger helt sentral. Dette er knyttet til kommunikative ferdigheter. Til dette kommer at mange i moderne organsasjoner arbeider i grupper eller team. Dette krever forståelse og ferdigheter i hva som karakteriserer god kommunikasjon i slike grupper, fordeler og utfordringer i forhold til å kommunisere på en optimal måte, løsning av konflikter, etc. Et sentralt suksesskriterium for moderne organisasjoner er kunnskapsdeling. Derfor lærer studentene på denne samlingen om en modell for læring - the mutual learning model.

Emneoversikt

  • Organisasjonskommunikasjon – begreper og perspektiver
  • Interpersonlig kommunikasjon
  • Kommunikasjon i grupper og team
  • Innføring i sosial identitetsteori

2. SAMLING

ORGANISASJONSSTRUKTUR OG KOMMUNIKASJON, ARBEIDSMOTIVASJON OG SELSKAPSLEDELSE, ORGANISASJONSKOMMUNIKASJON

Delmål
Samlingen skal gi deltakerne kunnskaper om organisasjonsteori, samt hvordan mennesket handler og kommuniserer innen organisasjoner. Samlingen skal gi en oversikt over temaer som organisasjonskultur – og klima, og den betydningen dette har for den kommunikasjon som foregår i organisasjonen.
Kort beskrivelse
Samlingen gir en innføring i sentrale begreper og perspektiver innen organisasjonskommunikasjon. Det vil bli lagt vekt både på å gi en oversikt over begreper og paradigmer, samt av dagens sentrale perspektiver . Denne samlingen vil også fokusere menneskelig atferd i organisasjoner. Det vil bli anlagt et psykologisk perspektiv for å belyse organisasjonsatferd.
Emneoversikt:

  • Å forstå organisasjoner – ledelses- og organisasjonsteorier
  • Menneskelig atferd i organisasjoner
  • Organisasjonskultur
  • The mutual learning model
  • Ledelseskommunikasjon

3. SAMLING
Motivasjon, tilhørighet, nettverk og identitet

Delmål
Samlingen skal gi deltakerne bevissthet rundt de nettverk og kanaler for kommunikasjon som finnes i en organisasjon, samt sammenhengen mellom evnen til å lede og kommunikasjonsferdigheter hos ledere. Formålet med denne samlingen er også å gi deltakerne innsikt i hvordan man kan gjøre en systematisk analyse av hvilke kommunikasjonskanaler organisasjonen har behov for.

Kort beskrivelse
Eksistensen av nettverk og kanaler for uformell og formell kommunikasjon i organisasjoner. Faktorer som påvirker medarbeideres motivasjon, tilhørighet og identitet. Hvordan ledere best kan kommuniasere på en effektiv måte.
Emneoversikt:

  • Kommunikasjon i nettverk og kanaler
  • Kommunikasjonsdiagnose og kommunikasjonsrevisjon
  • Kanaler og kanalvalg
  • Organisatorisk og sosial identitet
  • Arbeidsmotivasjon

4. SAMLING
KOMMUNIKASJON AV ENDRING

Delmål
Samlingen skal gi deltakerne innsikt i de prosesser som fremmer og hemmer organisatorisk endring.
Kort beskrivelse
Hurtige endringer i teknologi, markeder og i verdensøkonomien, har medført at organisasjoner har blitt tvunget til å endre seg i dramatisk grad. En hovedutfordring for en organisasjon er å håndtere endring på en effektiv måte. Samlingen skal gi deltakerne innsikt i faktorer som fremmer og hemmer effektiv endring. Det vil bli lagt spesiell vekt på hvilken rolle kommunikasjon spiller i så måte.
Emneoversikt

  • Reaksjoner på endring
  • Kommunikasjon av endring

5. SAMLING
DIGITALE KANALER OG KRYSSKULTURELL KOMMUNIKASJON

Delmål
Digitale kanaler spiller en viktig rolle i alle organisasjoner. Hvordan fungerer de og hvilke egenskaper har de? Hvordan kan de brukes og misbrukes? Dette vil studentene lære om på denne samlingen. Lære om kommunikasjon i en krysskulturell kontekst.
Kort beskrivelse
I en organisasjon foregår det både formell og uformell kommunikasjon – i formelle og uformelle nettverk. Det er sentralt å forstå egenskapene ved denne kommunikasjonen – hvilke prosesser som foregår, karakteristika ved denne kommunikasjonen, hvordan budskap skapes og gjenskapes i en organisasjon. Det finnes en rekke potensielle kanaler som en organisasjon kan benytte seg av i kommunikasjonsprosessen. Elektroniske kanaler spiller en svært fremtrdende rolle i moderne organisasjoner. Det er viktig at personene i systemet får den informasjonen de har behov for – ikke for mye og ikke for lite – samt at de får den til rett tid. Disse personlige behovene må matches mot organisasjonens totale behov, og et kommunikasjonssystem må bygges opp etter en systematisk analyse av disse ulike behovene. Mange moderne organisasjoner er krysskulturelle: hvordan forholder man seg best mulig til det i en kommunikasjonsmessig setting?
Emneoversikt

  • Digitale kanaler og organisasjonskommunikasjon
  • Krysskulturell kommunikasjon
  • Storytelling

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.