Utdrag fra kursbeskrivelse

Kommunikasjon og engasjement

Introduksjon

Kurset består av fire deler: digital engasjement, digital kommunikasjon, merkevarebygging og krisekommunikasjon. Det er forankret i teorier om markedskommunikasjon, overtalelse, påvirkningsmuligheter og effekter. Engasjement kan være både positiv og negativt. Sentrale tema er hvordan engasjement kobles til viral kommunikasjon, budskap og merkevarer. Et viktig mål i kurset er at studentene skal kunne analysere og bruk digitale medier i praksis.

Kursets innhold

Del 1 - Digital engasjement

  • Digital historieforteller med bruk av audiovisuelle virkemidler
  • Prinsipper for god skriftlig og visuell kommunikasjon
  • Teamarbeid; design og grafisk arbeid i praksis
  • Introduksjon til kommunikasjonsstrategi og taktiske virkemidler, eks. «influencers»
  • Etisk dømmekraft

Del 2 - Digital kommunikasjon

  • Ulike former for kommunikasjon
  • Relasjoner til interessegrupper
  • Omdømme og samfunnsansvar
  • Funksjoner og verktøy innen kommunikasjon, samt målemetoder
  • Teorier om påvirkning og overtalelse

Del 3 - Merkevarebygging

  • Funksjoner og verktøy innen markedskommunikasjon
  • Aktivisme og brukeropplevelser, identitet og kultur
  • Publikums informasjonsbehandling og beslutningsprosesser
  • Modeller for holdninger og adferd, tillit og lojalitet
  • Effektiv kommunikasjon og målinger

Del 4 - Krisekommunikasjon

  • Negativ engasjement
  • «Issue management», grunnleggende teorier
  • Utvikle strategier og planer for effektiv bruk av digitale medier før, under og etter krisen

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.