Studier og kurs Norsk English
-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Kvalitativ metode: Dypere innsikt

Introduksjon

Kurset handler om den kvalitative forskningsprosess for å skape ny innsikt, kunnskap og verdi i forretningsverden. 

Bakgrunn og kontekst for kurset er kritikken mot handelshøyskoler som konserverende heller enn utfordrende institusjoner i lys av kravet om mer bærekraftige og etiske forretningspraksiser. 

Kurset vil gi økt forståelse for kvalitativ metode som en kritikk av- og komplement til kvantitative metoder. Kurset utfordrer morgendagens arbeidstakere, nøkkelpersonell og ledere til å tenke nytt om sammenhengen mellom vitenskap, kunnskap og verdiskaping i økonomien. Derfor vektlegges sammenhengen mellom samfunn, forskning og kunnskapsutvikling. Studenten skal etter kurset være i stand til å designe et eget kvalitativt prosjekt.

Kursets innhold

Prolog: Handelshøyskoler som institusjoner

  • Endringskraft eller konserverende?
  • Et utdatert kunnskapsgrunnlag og for snevert kunnskapssyn?

Del 1: Kvalitative metoder og handelshøyskoleutdanningen

  • Forskjellen mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • Relevans av kvalitative metoder ved handelshøyskoler
  • Anvende kvalitativ kunnskap: Ekspertisebegrepet

Del 2: Den kvalitative forskningsprosessen

  • Vitenskapelige grunnsyn: Paradigmer og logikk
  • Kvalitative forskningsstrategier
  • Datainnsamling, utvalg, og forarbeid til dataanalyse
  • Forskningsetikk
  • Analyseteknikker
  • Kvalitetskriterier for datainnsamling- og analyse

Del 3: Å tenke, å skrive, å formidle

  • Rapportmalstrukturen
  • Å skrive en kvalitativ prosjektskisse

Epilog: Et kvalitativt kunnskapssyn for å gjøre handelshøyskoler relevante og aktuelle

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.