-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Ledelse av kunst og kreativ næring

Introduksjon

Gjennom dette kurset tilegner studentene seg innsikt i emner som vil gi dem bedre forutsetninger for å lede virksomhet innenfor kreativ næring. Kreativ næring omfatter et stort spenn av kulturell og økonomisk virksomhet som musikk, design, film, dans, teater, visuell kunst, litteratur og spill. Her finner vi estetiske uttrykk som utfordrer og underholder. Her finner vi kunst som skapes for sin egen skyld, og kreative produkter og tjenester som skapes på kommersielt grunnlag. Her finner vi virksomheter hvor offentlig støtte utgjør en betydelig del av finansieringen, og vi finner virksomheter som mer eller mindre utelukkende genererer sine inntekter i markedet. Men felles for bransjene innen kunst og kreativ næring er det at de oppleves av mange som eksistensielt meningsbærende. Dette kommer til uttrykk i bransjenes driv mot å skape innhold som bidrar til å dekke menneskets behov for mening.

Ledelse skjer på mange nivåer innenfor kreativ næring. Fra ledelse av større bedrifter og institusjoner, via ledelse av team, grupper og småbedrifter, til selvledelse hvor frilansere og selvstendig næringsdrivende tar ansvar for sin egen virksomhet. Videre tilbys ledelse og konsultasjon som tjenester, slik vi blant annet ser innenfor management- og agenttjenester for artister, forfattere, skuespillere og andre.

Kurset gir innføring i sentrale definisjoner, strukturer, logikker og endringer som ledere innen kunst og kreativ næring bør kjenne til. Samtidig som kurset gir kunnskaper om interne aspekter ved kreativ næring, gir det også innsikt i næringens samfunnsmessige rolle og i verdien av kunst og kreative ferdigheter i andre deler av arbeidslivet.

Kursets innhold

Kurset tar for seg fire emner, med hovedvekt på de tre første:

1. Hva er kreativ næring?

  • Bransjer som inngår i kreativ næring og deres kjennetegn
  • Kreativ næring i Norge og internasjonalt
  • Hvordan kreativ næring skiller seg fra annen virksomhet
  • Viktige skillelinjer mellom bransjer og virksomheter innenfor kreativ næring

2. Hvordan skaper du verdier innenfor kreativ næring?

  • Verdier basert i kunst og kreativitet
  • Kommersielle og kulturelle verdier
  • Publikums- og markedsforståelse
  • Legge til rette for og lede kunstnerisk og kreativ virksomhet
  • Organisering av kreativ virksomhet og produksjon

3. Hvilke spesielle rammevilkår må du forholde deg til innenfor kreativ næring?

  • Historisk forankring
  • Grunnleggende økonomiske og teknologiske forutsetninger
  • Nasjonale og internasjonale markeder
  • Private og offentlige aktører
  • Politisk og sosial kontekst: kulturpolitikk og opphavsrett

4. Hvilken relevans har kunst og kreative ferdigheter utenfor kreativ næring?

  • Verdien av kunst og kreative ferdigheter
  • Tilrettelegging og organisering av kreativitet

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.