-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Lederskap og omstilling i skolen

Introduksjon

Bachelorprogrammet er et bransjeinternt tilbud og gjennomføres parallellt med tilsvarende program på masternivå.
Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Handelshøyskolen BIs program er særlig innrettet mot forbedring av undervisningskvalitet og elevens læringsutbytte. Målet er å styrke elevenes læring gjennom god pedagogisk praksis og godt samarbeid mellom lærere. Programmet skal gi kunnskap om sentrale emner i rektors arbeidshverdag, som ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus. Etablering av effektive evalueringsverktøy for å følge elevenes utvikling er sentral i utvikling av en lærende organisasjon og utvikle elevers ferdigheter. Kandidatene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt.

Kursets innhold

  • Rektors handlingsrom
  • Skoleledelse i teori og praksis 
  • Eierstyring og rammebetingelser
  • Effekter på elevenes læringsutbytte
  • Utdanningsøkonomiske emner
  • Skolens interessegrupper
  • Det psykososiale arbeidsmiljøet
  • Personlighet og typologi
  • Evidensinformert læringsledelse
  • Rektor som kapasitetsbygger
  • Reformer for skoleeffektivitet
  • Rektor som pedagogisk leder
  • Høy-kvalitets undervisning
  • Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen
  • Lærende organisasjoner
  • Personalutvikling for en mer effektiv skole
  • Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett
  • Endring av kultur og adferd
  • Ledelsesteorier og lederstiler
  • Rolletrygghet og legitimitet gjennom kompetanse
  • Utvikling av lederferdigheter
  • Personalutvikling for en mer effektiv skole 
  • Evidensinformert læringsledelse 
  • Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett 
  • Juridiske rammebetingelser for endring og utvikling   
  • Endringsarbeid i skolen
  • Rektor som pedagogisk leder 
  • Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen 
  • Lærende organisasjoner 
  • Ledelse av profesjonelle fellesskap i utvikling 
  • Digitalisering og endring i skolen 
  • Digitalisering, ledelse og utvikling av fremtidens skole  

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.