Introduksjon
Dette programmet er Handelshøyskolen BIs tilbud til pedagogiske ledere i barnehager. Gjennom dette programmet skal pedagogisk leder tilegne seg økt kompetanse innen ledelse og implementering (kvalitetsforbedring i tjenesten). Gode, profesjonelle og trygge pedagogiske ledere er en nøkkelfaktor for å kunne utvikle og sikre likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager. Hovedmålet med programmet er å gi den enkelte pedagogiske leder innsikten, kunnskapen og redskapene som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å være leder i en storbybarnehage. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan møte utfordringer og muligheter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), tidlig innsats, følge opp barn i risiko, samarbeid andre ansatte, foreldre, eier og eksterne aktører, samt variasjon i organisering mellom barnehagene. En viktig oppgave for pedagogiske ledere i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling og i barnehagen som helhet, for å sikre at barnehagens kvalitetsstandarder og satsninger nås. De planlagte samlingene er derfor lagt opp som en kombinasjon mellom faglig påfyll og arbeide i basisgrupper med fasilitatorer. I tillegg jobber man med utviklingsarbeid i form av småskrittsforberedinger som skal gjennomføres i sin barnehage eller på sin avdeling. Dette innebærer at studentene tilpasser hva de har lært på samlingene og hva de tenker er utfordrende og ønsker å endre i egen praksis. Målgruppen er pedagogiske ledere i barnehager.