-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Lederutdanning for pedagogiske ledere i barnehager

Introduksjon

Dette programmet er Handelshøyskolen BIs tilbud til pedagogiske ledere i barnehager. Gjennom dette programmet skal pedagogisk leder tilegne seg økt kompetanse innen ledelse og implementering (kvalitetsforbedring i tjenesten). Gode, profesjonelle og trygge pedagogiske ledere er en nøkkelfaktor for å kunne utvikle og sikre likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager. Hovedmålet med programmet er å gi den enkelte pedagogiske leder innsikten, kunnskapen og redskapene som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å være leder i en storbybarnehage. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan møte utfordringer og muligheter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), tidlig innsats, følge opp barn i risiko, samarbeid andre ansatte, foreldre, eier og eksterne aktører, samt variasjon i organisering mellom barnehagene. En viktig oppgave for pedagogiske ledere i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling og i barnehagen som helhet, for å sikre at barnehagens kvalitetsstandarder og satsninger nås. De planlagte samlingene er derfor lagt opp som en kombinasjon mellom faglig påfyll og arbeide i basisgrupper med fasilitatorer. I tillegg jobber man med utviklingsarbeid i form av småskrittsforberedinger som skal gjennomføres i sin barnehage eller på sin avdeling. Dette innebærer at studentene tilpasser hva de har lært på samlingene og hva de tenker er utfordrende og ønsker å endre i egen praksis. Målgruppen er pedagogiske ledere i barnehager.

Kursets innhold

 1. samling 

Meg som leder, Lederutvikling og bevissthet rundt egen lederatferd

Ledertrening og ferdighetstrening. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Temaene som tas opp er:

  •  Kommunikasjon
  •  Ledelse
  •  Makt
  •  Påvirkning

 2. samling

Lærende ledelse, personal- og organisasjonsutvikling

For å svare på kompetansebehovet knyttet til kontinuerlig og involverende forbedringsarbeid vil deltakerne få opplæring i teorier og praksiser i dette.

Studentene vil få ferdigheter til å engasjere sine medarbeidere i produktive, respektfulle og evidensbaserte samtaler om kvaliteten på det pedagogiske arbeidet, hvor for eksempel informasjon om barns utvikling, kompetanse, eller språkutvikling benyttes.

Nøkkeltemaer som belyses er:

  • Involverende endringsledelse
  •  Tillit
  •  Lærende ledelse
  •  Evidensbaserte samtaler
  •  Forpliktende HRM
  •  Den vanskelige samtalen og foreldresamarbeid

3. samling

Kvalitet i barnehagen og tidlig innsats

  • Barnehagens samfunnsoppdrag
  •  Barnehagens formål og funksjon i et moderne samfunn
  •  Norske barnehagers barnepolitikk i et internasjonalt perspektiv (OECD)
  •  Tidlig innsats, barnehagen som forebyggende arena
  •  Tidlig identifisering
  •  Utjevning av sosiale forskjeller
  • Kvalitetsforståelse, pedagogisk dokumentasjon og systematiske observasjon av kvalitet på egen avdeling
  •  Analyse av egen barnehage/avdeling
  •  Hvordan ledes og drives de beste barnehagene

4. samling

Barnehagen som arena for å fremme psykisk helse og livsmestring og å oppdage barn i risiko og foreldresamarbeid 

  • Psykisk helse og livsmestring
  • Tidlig identifisering av barn i risikogruppen
  • Samspill med foreldre og andre aktører sett i relasjon til barns utvikling, trivsel og inkludering
  • De vanskelige samtalene
  • Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling
  • Hvordan utvikle avdelingens praksis
  • Pedagogisk leders dobbeltrolle; veileder for barns og ansattes utvikling
  • Veiledning i praksis

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.