Introduksjon
Hovedmålet med dette programmet er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og redskaper som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med Rammeplanens verdigrunnlag. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.
Barnehagelærerne og en god pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at avdelingen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles overfor. En viktig oppgave for lederne i barnehagene i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i hele barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. Det kreves derfor også i større grad et godt samarbeid med andre instanser rundt barna, men også etableringen av et tillittsbasert forhold til barnehagebarnas forelder.
Oppsummert vil videreutdanningsprogrammet for barnehagelærere gi studentene en bred innføring i de viktigste temaene for barnehageledelse knyttet sterkt opp mot Rammeplanens intensjoner. MAN 5167 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø kan inngå som 1. året i Executive Master of Management-graden med spesialisering i skoleledelse.