- Norsk
- MAN 5054
- 30 Studiepoeng
Introduksjon
Dette programmet handler om ledelse for å skape ekstraordinære prestasjoner i organisasjoner. Vi har en tosidig oppmerksomhet på utvikling av mennesker og praksis som er skapende. Driv, energi, initiativ, ydmykhet og handlingsorientering er basis. Programmet bygger på en hovedantagelse om at trivsel og vekst hos individer og grupper er nøkkelen til å skape det ekstraordinære.
Vi bygger på en ny og spennende tradisjon for forskning og ledelsespraksis som går under navnet Positive Organizational Scholarship. Vi låner også fra positiv psykologi, narrativ psykologi, filosofi, praksisbaserte tilnærminger til utvikling av organisasjoner og såkalt Designtenkning.
Målgruppen for programmet er mellomledere, prosjektledere og profesjonsutøvere innen næringsliv, frivillige og offentlige organisasjoner som har ansvar for å utvikle egne og andres prestasjoner i organisasjoner.
Vi vektlegger praksis både fra et akademisk og handlingsorientert ståsted. Ledelse og profesjonell kreativitet for å skape ekstraordinære prestasjoner er først og fremst noe som skapes i hverdagspraksis, noe en gjør.
Du vil bli utfordret til å oppdage og dyrke skapende praksiser som gjør at du selv kan vokse, lede og skape verdi for andre med basis i det beste i deg selv. Kurset presentere rike eksempler fra vår egen og andres nyere forskning. Kurset har fem hovedtema, som hver blir utgangspunkt for en egen samling:
1) Kvalitet og energi i relasjoner
2) Motivasjon og drivkrefter
3) Positivt utviklingsarbeid og profesjonell kreativitet
4) Eksperimenter og prototyping
5) Kultur og nettverk for varige prestasjoner
Kursets innhold
1. Kvalitet og energi i relasjoner
2. Motivasjon og drivkrefter
3. Positivt orientert utviklingsarbeid
4. Eksperimentering og prototyping
5. Kultur og nettverk for varige prestasjoner
SAMLING 1: Kvalitet og energi i relasjoner
Hovedmål
få en bred introduksjon til programmet og dets forelesere, samt bli kjent med ressursene i klassen, og skape relasjoner til andre deltakere;
få kunnskap om sentrale begreper og tilnærminger i tradisjonen Positive Organizational Scholarship og noen av de andre hovedperspektivene i programmet
beherske og kunne anvende teori om høykvalitets forbindelser (high-quality connections) og energigivende adferd som grunnlag for å skape ekstraordinære prestasjoner;
komme i gang med individuell refleksjonslogg og avklarer forventninger til egen læring og utbytte for egen organisasjon.
SAMLING 2: Motivasjon og drivkrefter
Hovedmål
få en dyp forståelse av det motivasjonsmessige grunnlaget for ekstraordinære prestasjoner
kunne bruke denne forståelsen til å utvikle egen og andres motivasjon for å skape ekstraordinære prestasjoner
herunder særlig kunne forstå og anvende teori om prososial motivasjon gjennom sluttbrukerinvolvering, samt utnytte motivasjonskraften i mestringsopplevelser og visualisering av fremgang
vinne erfaring med bruk av metoden reflekterte beste selv-portrett og mekanismer for energigivende adferd i egen organisasjon
komme i gang med å utvikle studentprosjekter ut fra strategiske utfordringer i (noen av) deltakernes egne bedrifter.
SAMLING 3: Positivt orientert utviklingsarbeid og profesjonell kreativitet
Hovedmål
Få innsikt i systematisk arbeid for å forberede kreativitet og store prestasjoner
Forstå positivt orientert utviklingsarbeid i forhold til involvering, lete etter det positive i det negative og tørre å jakte på det ekstraordinære
Få dyptgående innsikt i praksis og filosofi for prestasjonsutvikling to av Norges fremste prestasjonsmiljøer
Å diskutere erfaringene fra første fase i studentprosjektene og sette endelig design
SAMLING 4: Eksperimenter og prototyping
Hovedmål
bli godt kjent med teorigrunnlag og praksis for ulike former for erfaringslæring som arbeidsform i utviklingsaktiviteter; fra prototyping til små eksperimenter,
å gå dypere inn i tradisjonen design thinking med tanke på både teoretiske røtter og anvendelse i konkrete situasjoner i utviklingsarbeid
å starte med å høste erfaringene fra studentprosjekter og se på prototyper av eget arbeid
få forståelse for teorigrunnlag og praksis for fysisk tilrettelegging for teamarbeid, gjennom rom, vegger og artefakter, spesielt med tanke på mobilisering og oppstart av prosjekter, samarbeid og visuell deling.
SAMLING 5: Varige prestasjoner nettverk og institusjon
Hovedmål
Lære hva som kjennetegner organisasjoner som presterer over tid
Få oversikt over og kunne analysere tilnærminger til prestasjonskultur, herunder kunne sammenligne erfaringer fra toppidrett, virksomheter og næringsklynger
Kunne gi en kritisk vurdering av ledelsesoppskrifter for prestasjonsledelse
Presentasjon og siste forberedelse av avsluttende prosjektoppgave
Oppsummere læringen fra de ulike hovedtemaene
.
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.